Üdvözöljük a

Tisztább autók az utakon 2030-ra | Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Tisztább autók az utakon 2030-ra

Szerző: Pesthy Zsuzsanna | 2018. október 1.

Az új autók szén-dioxid kibocsátásának csökkentése, és a nulla, vagy alacsony kibocsátású járművek piaci részesedésének növelése mellett érvel az az új szabálytervezet, amelyről hamarosan szavaz a Parlament.

Az Európai Parlament környezetvédelmi szakbizottsága magasabbra tenné a lécet az új autók kibocsátása terén: javaslatuk 2030-tól 45 százalékban állapítaná meg a gyártók kínálatában szereplő személyautó-modellek által kibocsátható szén-dioxid legmagasabb értékét (az Európai Bizottság 2030-tól a 2020. évi kibocsátás 30 százalékában maximálná a kibocsátást). A Parlament 2025-től 20 százalékos határt szabna. Az új teherautókra hasonló értékek vonatkoznának.

Az autógyártóknak ezen kívül garantálniuk kell, hogy a zéró, valamint a kilométerenként 50 grammnál kevesebb szén-dioxidot termelő, alacsony kibocsátású autók és teherautók új jármű eladásaik legalább 40 százalékát teszik ki. Ennek az értéknek 2025-től a 20 százalékot kell elérnie.

Háttér

Az Európai Unióban a közlekedés az egyetlen fő ágazat, ahol az üvegházhatást okozó gázok kibocsátása továbbra is emelkedik, fogalmaz az állásfoglalás-tervezet. A 2015-ös párizsi nemzetközi klímacsúcson tett vállalások értelmében fel kell gyorsítani a szektor megtisztítását, hiszen az évszázad közepére a zéró kibocsátás elérése a cél.

A világ autóiparában ugyanakkor rohamos változás zajlik, különösen az elektromos meghajtású motorok területén. Ha az európai autógyártók későn váltanak, elveszthetik vezető szerepüket, fogalmaz a dokumentum.