Vállalatuk jelentős szerepet tölt be a közúti árufuvarozás működésében világszerte, gyártási folyamataikban egyre nagyobb szerepet tölt be az innováció. Nem csak a BPW-Hungária Kft., hanem anyavállalatuk, sőt az egész iparág egyre többet tesz a fenntarthatóságért. Mándli Péterrel, a BPWHungária Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk. Fenntarthatósági kérdések a vállalat szempontjából „Egyik oldalról van a fenntarthatóság környezetvédelmi oldala, és aki idén nem foglalkozott az energiafelhasználás csökkentéssel, az nem mond igazat, mert mindenki rákényszerült, hogy energiamegtakarítási feladatokkal foglalkozzon. Ennek megfelelően a BPW-Hungária is ügyelt a még hatékonyabb energiafelhasználásra. Sajnos az ehhez kapcsolódó beruházások hosszabb ideig tartanak, nem fejtik ki rövid távon hatásukat és nagyon sok pénzbe kerülnek.” – mondja Mándli Péter. Ettől függetlenül hosszú távon gondolkodnak a fenntarthatóságban. 10 évvel ezelőtt egy 4000 négyzetméter kiterjedésű napelemparkot létesítettek, hiszen a környezettudatos gondolkodás nem lehet csak költség kérdés, akkor jó, ha az filozófia. Bármilyen új infrastrukturális beruházás esetén egyébként előtérben vannak a fenntarthatósági szempontok. Korábban például a szürkevíz Határozott a fenntarthatósági törekvés a futóműgyártás terén is felhasználására, tárolására vonatkozóan is voltak fejlesztéseik. A biomassza hasznosítás lehetőségén, az ezen alapuló fűtési rendszer kialakítását is sokáigmérlegelték az energiaválság hatására, az alapkérdés az volt, hogy megéri-e. Végül úgy döntöttek, hogy nem gazdaságos olyan beruházást végrehajtani, ahol a megtérülés 8 éven túl mutat. „Prognózisok szerint ugyanis a 2021 előtti olcsó energiaárak állapota már nem fog visszatérni, de nem olyan drasztikus a helyzet, mint 2022. decemberében – mondja Mándli Péter. Ez kérdésessé teszi, hogy egy ilyen drága beruházással valóban csökken-e CO2 lábnyom, tényleg teszünk-e a környezetért.” Mándli Péter 43 INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN 44 Innováció a termékfejlesztésben A pótkocsi futóműveket gyártó BPW Hungária Kft. jelentős szerepet tölt be a közúti áruszállításban, hiszen Európa-szerte az ő gyáraikból kikerülő tengelyeken gurul az áru jelentős része. Innovatív megoldásaikat többek között a várható uniós szabályozások megváltozása is generálja, fejlesztő mérnökeik újításaikkal a külső jogszabályi környezet változásaira is reagálnak. Jelenleg a kerékagycsapágyazás fejlesztésében a súrlódással szembeni kevesebb ellenállást szeretnének elérni: minél kevesebb energiával, ezáltal a járművek kevesebb fogyasztásával lehessen vontatni ugyanazt a terhet. Célkitűzés, hogy a futóművek gördülési ellenállásának csökkentésével tonnakilométerenként járuljanak hozzá a CO2 kibocsátás mérsékléséhez. „Ezeket az innovációkat sokszor a jogszabályoknak valómegfelelési kényszer hívja életre” – teszi hozzá Mándli Péter. Folyamatban vannak fejlesztések a hűtőkoffert hordozó pótkocsikra vonatkozón, a cél, hogy rekuperációval termelt árammal működjön a hűtő. „A saját iparági területünket szűken véve a pótkocsi futóműgyártás területén is határozott törekvés mutat abba az irányba, hogy az iparág hozzájáruljon a széndioxid kibocsátás csökkentéséhez, a gyakorlati fenntarthatósághoz.” – hangsúlyozza Mándli Péter. Körforgásos anyagfeldolgozás A körforgásos anyagfeldolgozás, a hulladékok visszanyerhetősége is nagyon jelentős témakör a BPW-Hungáriánál. Az anyavállalat ezzel kapcsolatban egy újdonsággal lép piacra. Új pótalkatrész féknyereg vásárlása esetén plusz 200 eurós úgynevezett betétdíj megfizetésével a vásárlónak Európa-szerte lehetősége nyílik arra, hogy a BPW-nek a használt féknyerget visszaadja, az anyavállalathoz visszajuttatva azt újrafeldolgozzák, a kopóalkatrészeket cserélik, és az újrahasznosítás eljárását követően a féknyergeket ismét értékesítik ( jelölve az újrahasznosítást). Az eljárással a legenergiaigényesebb gyártási folyamat, az öntészet kimarad, mivel az öntvény nem használódik el, a vállalat ezzel is mérsékli a széndioxid-kibocsátását, és hozzájárul a körforgásos anyagfelhasználáshoz. A robottechnológia mögötti motiváció A BPW-Hungária Kft. fejlesztőmérnök csapata folyamatosan vizsgálja a robottechnológia alkalmazásának lehetőségét, különös tekintettel a nagy munkaerőigényű folyamatok kiváltására, támogatására. Ez nem csak a könnyebb munkavégzést teszi lehetővé a munkavállalók számára, de a munkaerőhiányra is választ ad. „Bizonyos munkafolyamatok kiváltásával megfelelő létszámúmunkaerő állhat rendelkezésre, hogy azonos létszám mellett tudjunk megfelelni a növekvő piaci feladatoknak.” – mondja Mándli Péter. „Ugyanakkor ez nem fenntarthatóság, hanem más, de nagyon logikus, érthető gazdasági mozgatórugó van mögötte.”
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=