Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2022-2023 / TOP100+100

„Fenntartható innováció témában elég széles spektrumról tudok beszélni, hiszen a Galambos cégcsoportot képviselem, ahol a raktározástól a fuvarozáson át a vendéglátásig széles körben vannak szereplők – mondja az interjú elején Galambos Tamás, a Galambos Trans Kft. ügyvezető igazgatója. 2019-ben pedig már megjelent a Galambos Office Kft. és a Galambos Holding Kft. – az első egy ügyviteli platformot nyújt a többi cégnek, amásik pedig épületfejlesztéssel és ingatlanhasznosítással foglalkozik.” Minden területen fejlesztenek. Interjú. 47 Mi a helyzet az energiagazdálkodást érintő innovációval? 2007-ben vásároltuk meg ezt a telephelyet Vépen, és 2020-ra ezt a 7,3 hektárt tele is építettük. Utána kezdtünk gondolkodni, hogy a logisztika területén merre tovább. Akkor született meg a döntés, hogy Szombathely északi ipari területén egy 14,5 hektáros területet vásárolunk meg, aminek a fejlesztését egyértelműen úgy kezdtük el, hogy nem szerepelt a tervekben a földgáz bevezetése. Kétségtelen volt, hogy villamosenergiát fogunk használni az épületek fűtésére, hűtésére és a targoncák töltésére is. Ezzel is szeretnénk a karbonsemlegességünkért tenni. Ugyan megoszlanak a vélemények róla, hogy a megtermelt energia, amit kapunk, az zöld-e, de az biztos, hogy fosszilis tüzelőanyagokat a szombathelyi telephelyen nem fogunk használni. Úgy terveztük, hogy amennyiben az állam vagy a város fejlesztésében az iparterület feltárása iparvágánnyal elkészül, erre tudunk csatlakozni 3 fő területet érintve. Az első a nagy tömegű áruk (például acéltermékek) esete, amelyeket sokkal gazdaságosabb és környezetkímélőbb vasúton szállítani. A második a tengeri konténerek, amelyeket szintén célszerűbb vonattal elhozni a kikötőből egészen Szombathelyig, és a harmadik az intermodalitás. A Magyarországon megpakolt pótkocsis teherautókat, ha vasúton küldjük ki Németországba, és onnan vis�- sza az árucserét követően szintén vasúton érkeztetjük, heti két fordulóra is lehetőség nyílik. Ezzel nem csak a karbonsemlegesség irányába teszünk lépéseket, hanem heti szinten 160 kamiont terelünk le a közútról. Az utak túlterheltségét is tudjuk csökkenteni. Ha már a fuvarozás irányába indultunk, meg kell említeni a Galambos Trans flottacseréjét is. Két évvel ezelőtt kötöttünk együttműködést a Scaniával, melynek egyik pillére, hogy már 22 Scania teherautóval rendelkezünk. A másik pillére az, hogy itt Vépen, a telephelyünkkel szemközt fogunk építeni egy Scania szervizt. Hiánypótló megoldás lesz ez a megyében, mert a főbb márkák szervizelési pontjai vagy Lébényben, Nagykanizsán vagy Zalaegerszegen érhetők el. Fontos szempont, hogy szerviz esetén 100 kilométert is tudunk spórolni, hiszen nem kell messzire mennie az autóinknak, csak szembe 30 métert. Ez is megtakarítás. Ne feledkezzünk meg a Galambos Holdingról, mint üzemeltetőről. Itt is kerestük a lehetőségeket a továbblépésben. Vépen egy kiserőmű telepítésére kaptunk enKizárólag hosszú távon gondolkodunk Ennek a területnek van még egy fontos tulajdonsága: iparvágánnyal bővíthető. INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN 48 gedélyt, ezáltal egy 200 kVA-os napelemparkot tudunk feltenni az egyes csarnokunk tetejére. Ugyan nem fedezi teljesen a fogyasztásunkat, de előremutató, mert zöldenergiát tudunk termelni, valamint közép-hosszú távon költségeket takarítunk meg vele. Technológiai fejlesztések is vannak? Elkezdődött egy műanyag göngyöleg tisztítására alkalmas, 1000 négyzetméteres üzemünk kialakítása. Ez egyébként szintén az új beruházási területen, a G2-n lesz elérhető. Ebben az üzemben olyan ládamosó gépek fognak dolgozni, amelyek a multinacionális partnereknél a visszaforgó göngyölegek tisztítására alkalmas. Ennek a lényege, hogy ládában beérkezik a termék a céghez, amikor az kiürül, a szennyezett ládát megtisztítjuk, majd visszaküldjük a beszállítónak, aki utána újra teletölti a termékével, és ide küldi – ez a körforgás. A másik irányú körforgás, hogy a Magyarországon gyártott késztermék bekerül egy speciális göngyölegbe, elviszik a külföldi gyárba, és amikor visszakerül ide a göngyöleg, akkor meg kell tisztítani. A tiszta láda kerül vissza a gyárba, hogy abba a kész terméket bele lehessen rakni. Ez elég összetett folyamat, energiaigényes, és mivel tisztításról van szó, a szennyeződések összegyűjtése is környezetterheléssel jár. Mit tudunk tenni? Megvettük a legjobb gépeket, extra beruházás keretében az egész üzem gépészetét úgy terveztük meg, hogy a keletkező hulladékhőt újrafelhasználva már előmelegítjük azt a vizet, amit bevezetünk a mosógépbe, ezzel villamos energiát takarítunk meg, ami nagyon jelentős tétel, csak és kizárólag környezetkímélő mosószereket használunk. Az összes vegyszerünk EU-s tanúsítvánnyal rendelkezik, ezen felül monitorozzuk a mosási teljesítményünket is. Csak annyi vegyszert használunk, amennyi feltétlen kell. Innovatív megoldásaink vannak a logisztikában is, ezen a területen ugyanis vannak olyan elemek, amelyeket ki lehet váltani robotizálással. Az új telephelyen egyelőre tesztüzemben fogunk robotokat használni bizonyos folyamatoknál. Az ember vezette eszközökkel levesszük az árut a teherautóról az átadó zónára, onnan az állványrendszerbe azonban már egy robot fogja beszállítani, ami ott átadja az árut egy ember vezérelte targoncának, ami felteszi a polcokra. Kifelé ugyanez lesz a folyamat: az ember vezette targonca leveszi a polcról az árut, odaadja a robotnak, a robot kihozza a kiszállítási zónára, és az ember vezette eszköz teszi fel a szállítóeszközre. Az Innováció támájában van még egy dolog, ez a Galambos Trans-ot érinti. 2024. január 1-vel olyan fuvarirányítási-rendszert fogunk bevezetni, ami a rendelésfelvételtől a gépjárművezetőnek történő feladatok kiosztása mellett (útvonaltervvel, GPS koordinátorral), a visszaérkező dokumentum kezelésén át a számlázásig mindenre alkalmas. Munkaerőt is lehet ezzel megtakarítani, valamint mérsékli a nyomtatások, felesleges dokumentációk számát is. Minden területen tudatosak? Aki ismeri a Galambos cégcsoportot, tudja, hogy kizárólag hosszú távon gondolkodunk. A vállalkozást 1991-ben édesapánk indította el. Most öcsémmel ketten vezetjük, de már a 3. generáció is itt van a cégen belül. Matyi fiam 6. éve dolgozik a Transnál, operatív vezetője a cégnek. A mottónk: a múltból szeretünk tanulni, az időnk 10 százalékában a jelennel foglalkozunk, és 90 százalékot fordítunk a jövőre. A jövőnk megtervezése, a jól előkészített projektek a mát engedik könnyebben megélni. Néha vannak tévedések és rossz döntések is, de aki dolgozik, az hibázik. A tudatos tervezés onnan indul, hogy üzleti terveket készítünk a következő évre, a tárgyévben műszakszintű jelentéseket kapunk, heti megbeszélések vannak, kielemezzük az előző 7 napot, és vannak havi érékelési megbeszéléseink, ahol átfogó képet kapunk a cégcsoport működéséről. Ha a cég működését így naprakészen kézben tartjuk, akkor a fejlődést is kézben tudjuk tartani. Monitorozzák is, ami történik? Igen. Germán típusú család és cégvezetés vagyunk, kevés a mediterrán jegy, ezért fontos, hogy ha valamit eltervezünk, szeretnénk látni, hogy mennyire sikerül azt megvalósítani. Ennek az egyik eszköze, amit legfőképp besorolhatok az innovációba, az a szabványok alkalmazása. ISO 9001-es szabvánnyal kezdtünk, mert elvárás volt, hogy multinacionális beszállítónak ezzel rendelkeznie kell. Megismertük ennek előnyeit. Ezután bevezettük az ISO 14001 környezetirányítási rendszert. Ehhez kapcsolódóan kell megjegyeznem, hogy a családunk minden tagja vagy horgászember vagy túrázni szeret. Kiemelten figyelünk rá, hogy a következő generáció ugyanilyen élményekben részesülhessen, mint az idősebbek. Visszakanyarodva, ez a két ISO rendszer futott egymás mellett. A tavalyi energetikai válság hatására október elején az ISO 50001-et is bevezettük, ami egy energiagazdálkodással kapcsolatos szabványrendszer, de a felépítése ugyanaz: megvizsgálni a jelen helyzetet, kitűzni a célokat, tervezni, és mindezt megvalósítani. Ez éves, ciklikus rendszerben ismétlődik. A sikeres vállalkozás alapja a fenntartható innováció? Ami nem növekedik, az csökken. A fenntarthatóság és az innováció is a fejlődés és növekedés irányába mutat, enélkül a mai gazdasági környezetben nem lehet élni. Aki hátradől, és azt gondolja, hogy ő elégedett a jelennel, nem akar fejlődni, amellett elszáguldanak a vetélytársai. Van az emberben egy belső késztetés is, ami egyben felelősség is: mutassuk meg a következő generációnak, hogy így is lehet csinálni. A profit egy meghatározó tényező, a gazdasági sikerek is nagyon fontosak, de nem lehet csak annak élni. Ha nem fordítunk vissza abba, hogy a kollégák jól érezzék magukat, megfelelő munkaruhájuk legyen, jók legyenek a munkakörülmények – nem végeztünk jó munkát. Nem a profit a lényeg! Jól működő, jó közösség legyen, ami gazdasági sikereket tud elérni.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=