Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2022-2023 / TOP100+100

A Linde Gáz Magyarország Zrt. az ipari, orvosi és különleges gázok és gázberendezések egyik legnagyobb hazai gyártója. A fenntartható innováció zászlóvivője, több mint 100 éves tapasztalattal rendelkezik a hidrogén előállításában és több mint 25 éve élenjáró a hidrogén technológiák fejlesztésében. A Linde csoport meghatározó globális vállalat, mely a legújabb műszaki megoldásokat alkalmazza világszerte. Magyarországon 31 éve van jelen, a répcelaki székhelyen túl Budapesten, Dunaújvárosban, Kazincbarcikán és Miskolcon rendelkezik gyártókapacitással és töltőüzemmel. Hegedüs Ákos vezérigazgatóval beszélgettünk. Zászlóvivők az innovációban A Linde környezettudatosan tesz a jövőért Az innováció és a fenntarthatóság vízió és egyben stratégia a Linde Gáz Magyarország Zrt. életében – hangsúlyozza Hegedüs Ákos vezérigazgató. A termelési folyamataink bizonyos termékeknél nagyon nagy széndioxid kibocsátással járnak – itt a borsodi üzemet lehet kiemelni –, ahol hidrogént és szén-monoxidod állítunk elő a földgáz gőzreformálásával. Ez a világon mindenhol ismert technológia, melynek egyik mellékterméke a szén-dioxid. Azon dolgozunk, hogy ezt a kibocsátást csökkenteni tudjuk. De nem csak ezt szeretnénk mérsékelni. Stratégiai célunk, hogy a 2018. évi szén-dioxid kibocsátásunkat 2028-ra 40%-kal, majd 2035-re további 60%-kal csökkentsük. Az innováció útjai: a hidrogén Az innovációt tekintve a Linde két fő irányba indult el: az egyik, amelyben Magyarországon itt és most éllovasok vagyunk, a zöld- és a kék hidrogén területe. Jelenleg Magyarországon senki nem gyárt zöld hidrogént, csupán egyegy kísérleti projekt létezik, ahol nagyon kis mennyiségben termelik, de ez mennyiségileg ipari felhasználásra nem alkalmas. Mi is alapvetően szürke hidrogént gyártó cég vagyunk, de nálunk a zöld- vagy kék hidrogén (vagyis karbonsemleges vagy alacsony kibocsátású hidrogén) gyártásához világszerte vezető technológiai elemekkel rendelkezünk: saját elektrolizáló gyárunk van, ami víz bontásával zöld hidrogént tud előállítani, szén-dioxid visszaforgatási technológiáink vannak, amelyeket a meglévő szürke hidrogénes rendszerekre ráépítve kék hidrogént lehet előállítani. 51 INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN A szürke hidrogént fosszilis üzemanyagokból állítják elő. Gőzreformálókat használnak például a földgáz átalakítására, gőz hozzáadásával. Az így kapott, hidrogénben gazdag szintézisgázt ezután további feldolgozásnak vetik alá. A szürke H2 előállítása során a széndioxid (CO2) melléktermék a légkörbe távozik. Ezzel szemben a kék hidrogén előállításánál a CO2 egy következő lépcsőben leválasztásra kerül. A zöld hidrogént pedig kizárólag megújuló forrásokból állítják elő. (forrás: lindegas.hu) Szakértők a technológiában Innovációs és fenntarthatósági témában szintén jelentős a Linde szakembereinek szerepe. Szinte nincs olyan kezdeményezés, kísérleti projekt, amelyben szakértőiket ne kérnék fel tapasztalataik megosztására, együttműködésre, előadások tartására. Zöld hidrogén gyártóként kiemelt feladatuknak tekintik, hogy más iparágaknak is megmutassák az hidrogénben rejlő lehetőségeket, felhívva a figyelmet arra, hogy ezzel a technológiával a szén-dioxid kibocsátás is jelentősen csökkenthető. A Magyar Nemzeti Hidrogén Stratégia megalkotásában is szakértőként vettünk részt – teszi hozzá Hegedüs Ákos. Elmondtuk, hogy amennyiben Magyarország nagy lépéseket szeretne tenni a szén-dioxid kibocsátás csökkentésében, a hidrogéntechnológia mely módon és hogyan tud ehhez hozzájárulni és INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN 52 milyen ösztönzők és költségszintek szükségesek ennekmegvalósításához. Szerepünk itt nem ért véget, a stratégia megalkotását követően megnyitottuk az első mobil teszt hidrogén töltőállomást, amely jelenleg is üzemel Budapesten. Magyarország első hidrogén- üzemű személyautóját, buszát, kamionját, hajóját, targoncáját itt töltöttük meg. (A Linde Gáz 2021-ben mutatta be a berendezést a fővárosban, ez napjainkban is használatban van szerződéses partnereik által – a Szerk.) Kis lépések vannak abba az irányba, hogy a szén-dioxid kibocsátás csökkentését országos szinten is el tudjuk érni. De hiszünk abban, hogy ezekkel a lépésekkel közel tudunk kerülni a célhoz. A kibocsátás egy olyan terület, ami mindenki számára ismert, hiszen az emberek autót vezetnek, vonaton ülnek, repülővel utaznak, mindannyian érintettek – ezáltal meg is szólíthatók. A fosszilis üzemanyagok kiváltása részben a hidrogén biztonságos alkalmazásával lehetséges – szögezi le Hegedüs Ákos. Ez nem új technológia, csak Magyarországon az. A Linde csoport ugyanis világszerte több évtizede foglalkozik ezzel a technológiával. A CO2 visszaforgatás az innováció Az innováció és fenntarthatóság másik nagy kihívása a CO2 visszaforgatás. Magyarországon most jelent meg a CCU/S Fehér Könyv („Szén-dioxid-tárolási és -hasznosítási (Carbon Capture and Storage/Carbon Capture and Utilization) lehetőségek Magyarországon”, a kötetet 2023. szeptember 9-én mutatták be – a Szerk.), amelyben egy szakértői csapat megvizsgálta a hazai szén-dioxid tárolás és hasznosítás lehetőségeit. Megnézték, hogy az olyan ipari gyártók, mint a MOL csoport olajfinomítója, a Linde hidrogéngyára, a BorsodChem termelőüzemei, a Nitrogénművek műtrágyagyártása, a cementgyárak, az acéliparban szereplő Dunaferr és társai, milyen mennyiségű szén-dioxidot bocsátanak ki, és milyen lehetőségek állnak rendelkezésre a visszaforgatással, elszállítással, tárolással kapcsolatban. Ennek a Fehér Könyvnek a megalkotásában is nagy szerepet vállaltak szakértő kollégáink, mert a Linde rendelkezik a szén-dioxid visszaforgatás- és eltárolási technikák nagy részével. Szabadalmaink, a világ több pontján működő projektjeink vannak ehhez kacsolódóan. Magyarországon erre vonatkozóan még nem indult el kísérleti projekt, mert ehhez nagyobb beruházási volumen szükséges. A másik hátráltató tényező, hogy jelenleg nincs megfelelő számú szakember, aki ismerné és be tudná vezetni ezt a technológiát. Ezért a Linde több hazai egyetemmel működik együtt (pl. BME, Miskolci Egyetem, Dunaújváros Egyetem), hogy olyan szakemberek kerüljenek ki az intézményekből, akik gyakorlattal rendelkeznek, és az technológiákkal kapcsolatban tapasztalatot szereznek. „Hiszünk abban, hogy ha a háború véget ér és az energiakrízis lezárul, akkor a vállalatvezetők gondolkodásában ismét központi szerepet kap a környezettudatosság. Jelenleg ugyan a stratégia része, hogy fenntartható megoldásokat hozzon az innováció, de az az elsődleges, hogy ki tudják fizetni a béreket. Kevés cég van ma Magyarországon, aki a környezettudatos gondolkodást nem csak célként, hanem valós tevékenységként próbálja megvalósítani. – hangsúlyozza Hegedüs Ákos. Az állami szerepvállalás ugyanakkor nagyon fontos tényező ezen a területen. Nem a beruházások finanszírozásának szempontjából elsősorban. Ezek a technológiák energiaintenzívek, akár a szén-dioxid visszaforgatásnál, akár a hidrogén rendszerek alkalmazásánál meghatározó tényező, hogy hogyan jut az iparág áramhoz, a kibocsátás és eltárolás mennyibe kerül. Az állam két hónapja 40 euróval megadóztatja a szén-dioxid kvótát. (A kormány 2023. július 17-én újabb adónemet határozott meg: az iparvállalatoknak tonnában számított széndioxid kibocsátása után adót kell fizetnie, ennek mértéke szén-dioxid tonnánként számítva 40 euró, amelyet forintban kell meghatározni. Szakértők szerint jelentős terhet jelent az új, ún. zöld adó az érintett iparágnak – a Szerk.) Emellett azonban az összes vállalat egyetért abban, hogy szakértői szinten kezeljék a vis�- szaforgatás kérdését. Ugyanakkor az integrált gondolkodás és együttműködés, amit mi globális célként látunk, és ami Amerikában vagy a Közel-Keleten működőképes, az a kis országokra nem nagyon jellemző. A Linde a saját lobbierejével szeretné elérni, hogy a magyarországi nagyvállalatok együttműködjenek, és a szén-dioxid kibocsátást megszüntessék. Azt tapasztaljuk, hogy akkor vihető egy kezdeményezés sikerre, ha a különböző vállalatok a saját területükön felelős, szakértői csoportot bíznak meg a feladattal, és ők meghatározott témában működnek együtt. A környezettudatos gazdaság elismerésére 2021-ben díjat is alapított a Linde Gáz Magyarország Zrt. és a Menedzserek Országos Szövetsége. Az Év Menedzsere Környezettudatos Gazdaságért Különdíjat minden évben egy vállalatvezető veheti át. A Linde úttörő a hidrogén technológiában, én például már 2001-ben vezettem hidrogén meghajtású személyautót. Ugyan nem mi diktáljuk a nagy trendeket, de a technológiák megismertetésében élszereplők vagyunk, ebben vezető szerepünk lehet. Most 10-15 éves távlatban kell gondolkodni, mind befektetés, mindmegtérülés oldaláról, hiszen ez az innováció technológiaintenzív, energiaintenzív, hosszú távra szól. Hidrogén alkalmazása széles körben Arra a kérdésre, hogy tapasztalnak-e szkepticizmust, ellenállást a hidrogén lakossági alkalmazásával kapcsolatban, Hegedüs Ákos így válaszol: A hidrogénbombáról, a Zeppelin-léghajó balesetéről mindenki hallott, a veszélyes gázokat is ismerik. Ugyanakkor szakértői vállalatok foglalkoznak a hidrogénnél. Lehetőségként kell tekinteni arra, hogy felhasználása a lakosság körében is biztonságos legyen. Németországban és Ausztriában már vannak töltőállomások, ahol a töltőkutat is a lakosság kezeli. Ugyanúgy, ahogy a gázolaj, a benzin esetében, de ugyanez igaz az elektromos töltésre is. Előremutató lenne, ha országos szinten több hidrogén töltőállomás üzemelne, ahol buszok, kamionok töltésére lenne lehetőség. Akkor a lakosság is látná, hogy ez nem veszélyes ipari gáz, biztonsággal lehet azt használni.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=