Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2022-2023 / TOP100+100

Pályája során a fenti gondolat határozta meg döntéseit, legyen szó termékfejlesztésről vagy a szervezetet érintő intézkedésekről. Hogymit jelent aMAM-Hungária Kft.-nek a fenntartható innováció – többek közt erről is beszélgettünk Kiss Katalin ügyvezetővel. Interjú. 75 INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN Rögtön szét is választanám a fenntartható innováció fogalmát, mert azt szokták mondani, hogy nincs fenntarthatóság innováció nélkül és fordítva. Mi a vállalatnál mindenképpen arra törekszünk, hogy ez oda-vissza igaz legyen. Milyen területeken? Alaptermék, környezet és a szervezet – utóbbiba a működést is beleértem. Több innovációink is van jelenleg. Idén elkezdtük az új, fenntarthatóbb anyagok felhasználását a termékek gyártásánál. Emellett energetikai fejlesztések is zajlanak a vállalatnál, szeretnénk önfenntartókká válni, földenergia és napenergia további használatával. A technológiai fejlesztéshez kapcsolódó terveket most készíttetjük. A működésben is rejlik fejlődési lehetőség. Azt szoktam mondani, hogy a szervezetnek azért kell innovatívnak lennie, hogy jövőbe mutató folyamatokat tudjunk kialakítani. Ehhez viszont figyelembe kell venni azokat az értékeket, igényeket, amiket az emberek mutatnak: legyen az termék, környezet, szervezet vagy működés. Egyre inkább fontosabbá válik a fenntarthatóság, ugyanakkor egy vállalat esetében ez csak tudatos tervezés eredményeként lehet. A fenntarthatóság tekintetében mindenképpen. 30 éve vagyok a vállalatnál, 25 éve irányítom. A kezdetektől arra törekedtünk, hogy amit csinálunk, az hosszú távú megoldás legyen – csak akkor még ezt nemneveztük fenntarthatóságnak. Ezt pedig csak úgy tudtuk megvalósítani, hogy figyelembe vettük az emberi igényeket. Fejleszteni csak úgy szabad, ha figyelembe vesszük az emberi értékeket Vannak olyan fejlesztések, amelyek a vevői igényre alapulnak? Erre nem lehet egyértelmű igennel válaszolni, mert összetett a kérdés. Mindig figyelembe vesszük a vevői igényeket, ugyanakkor lehet, hogy maga a vásárló sem tud minden apró részletet megfogalmazni azzal kapcsolatban, amit szeretne. Ezért rengeteg szakértői munka folyik a háttérben. Orvosok bevonásával, kutatásokkal úgy fejlesztünk, hogy az elkészült termék minden szempontból megfelelő legyen a vevő és a babák számára. A fejlesztés csapatmunka? Vagy van olyan újítás, ami egyszemélyes ötletből fakad? Minden csapatmunka. Ha valakinek van ötlete, a másik megnézi, hogy hogyan lehet kivitelezni, a harmadik gazdasági szempontból ellenőrzi, hogy érdemes-e belevágni. Nem csak házon belül, hanem székhelyeken, országhatárokon átívelő nemzetközi csoportokban zajlik a fejlesztés. Mindenki a megfelelő helyen járul hozzá munkájával a folyamathoz. Van különbség a vevői igényeket nézve? Van jellemzően magyar vásárlói igény? Keveset tudok mondani arról, hogy van-e a magyar vevői piacnak sajátossága, mivel maga a magyar értékesítés is egy külön terület. Két fő termékünk van, a cumi és cumis- üveg. Világviszonylatban mondhatom, hogy vannak olyan országok, ahol magasabb a kereslet a cumi iránt. Ennek kulturális okai vannak. Van olyan ország is, ami preferálja a latex gumit a cumiban, más országban bizonyos színeket részesítenek előnyben. Ebben látok inkább egyfajta autonómiát országonként. A termékek alapanyaga a műanyag. Ez hogyan lehet fenntartható? Ahogy a beszélgetés elején említettem, az idei évtől kezdődően a gyártás folyamán új alapanyagra váltunk. A klasszikus polipropilén helyett visszaforgatható műanyagokból gyártjuk a termékeket, viszont ezeknek magasabb az ára. Az a kérdés, hogy az adott országokban vagy a jelenlegi piaci helyzetben menyire lesz eladható, megfizeti-e a vevő a drágább terméket a környezetvédelem érdekében. Ha már említettem az imént a magyar piacot, azt is ki kell jelenteni, itt árérzékenyek a vásárlók. Ugyanakkor a saját gyermekemnél látom, hogy az ő generációjuk már sokkal környezettudatosabban él. Fontos szempont nekik a fenntarthatóság. INNOVÁCIÓ AZ IPARBAN 76 Azon túl, hogy a gyártásnál odafigyelnek a környezetre, a munkavállalóikra hogyan vonatkozik a fenntartható innováció? Ha csak a COVID-ot említem, abszolút rugalmasak vagyunk például abban, hogy a munkavállalók tudjanak home office-ban dolgozni. Ekkor nem kell kijárni Vaskeresztesre, üzemanyagot is megtakarítunk. A legújabb fejlesztés az úgynevezett shared desk, amely alapján a munkatársaknak nincs saját íróasztaluk, hanem be tudják foglalni a munkahelyeket az irodában. De említhetem az egészségmegőrzési programunkat is. Szerződést kötöttünk egy szombathelyi magánklinikával, ahol a munkavállalóink szűrővizsgálaton vehetnek részt. Ezáltal lehetőségük van arra, hogy bármilyen problémát követően hamarabb vissza tudjanak érni a munka világába, miközben nem terhelik az egyébként is túlterhelt magyar egészségügyet. De említhetem a munkavállalói képzéseket is, amelyeket online tartunk. A kötelező oktatás nincs időhöz és helyhez kötve, bármikor meg tudják hallgatni az érintettek. A szervezeti átalakítások is ide tartoznak, ahol arra törekszünk, hogy minden munkavállaló amegfelelő helyre kerüljön. Hiszek abban, hogy egy szervezetnek akkor van létjogosultsága és tud sikeres lenni, ha a megfelelő emberek a megfelelő helyen dolgoznak. Ezeket az intézkedéseket a munkavállalók is üdvözlik? Egyre több vállalat ismeri fel az ilyen intézkedésekben rejlő lehetőségeket. A munkavállalók érdekében sok mindent vállalnak, mert akkor stabil állománnyal, hatékonyan tudnak dolgozni, nincs fluktuáció stb. Ez fontos vonzerő lehet a munkavállalók szempontjából is. A mi munkavállalóink például ingyenesen látogathatnak több szombathelyi fitnesztermet, ahol egyéni- és csoportos edzéseken, pilatesen és egyéb foglalkozásokon vehetnek részt. De említhetném az ingyenes vállalati uszodabérleteket, vagy a 7-8 perces vállalati masszázst is, melyet munkaidőben, a sorról kiállva tudnak igénybe venni munkatársaink. Mi a MAM-nál mindent megpróbálunk megtenni, a dolgozók örülnek és szeretik ezeket a szolgáltatásokat. De a munkarend is egy ilyen kérdés. A vállalatunknál állandó délelőttös kismama műszak vagy állandó éjszakai műszak vállalására is lehetőség nyílik. Utóbbi egyébként kényelmesebb, mintha a váltó műszakban forognának, ezen túl az állandó éjszakások negyedévente plusz szabadságot is kapnak. Ez mind vonzerő. Több a hölgy munkavállaló a vállalatnál? A munkatársak 70 százaléka nő, de egyre több a férfi kolléga is. Az elején arra gondoltunk: a hölgyek, akiknek saját gyerekük van, jobban tudnak majd azonosulni a nálunk gyártott termékkel, ma azonban ezt nem lehet így különválasztani. Változik a világ, nincs éles különbség a férfi és női attitűdök között. Egyre több édesapa marad otthon, aktív szerepet vállalva egy kisbabával. Közben azt is tapasztaljuk, hogy a komolyabb gépek kezelése sem jelent problémát a munkatársainknak. Az okostelefon mellett már nem félnek a hölgyek a touch paneltől. Több innovációs díjat is átvehetett idén: a Companies for the Future Awardot a MAM-Hungária Kft., a Kék Innovációs Díjat személyesen Ön kapta. A Joint Venture Szövetség meghatározott kritériumok alapján szűr ki vállalatokat, akiket jelölnek a Companies for the Future Díjra. Tudtuk, hogy jelölték a vállalatunkat, de olyan nagyok szerepeltek mellettünk, mint a Praktiker Kft. és a National Instruments Kft. Nagyon meglepődtem, amikor a mi vállalatunknak ítélték meg az első helyezést. Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter adta át a díjat, aki így fogalmazott: „maguk valami csodát hoztak létre”. Ebben minden benne van: a fejlődés, ami történt 30 év alatt, benne van maga a termék, az emberek, az egész szellemiség. A MAM magáért kapta meg ezt a díjat. A Kék Innovációs Díjra engem jelöltek, elnyerésére rendkívül büszke vagyok. Vas vármegyében több elismerést is átvehettem korábban, de hogy egy olyan országos kitüntetést kapok a Volkswagentől és a Menedzserszövetségtől, amit 2 éve Karikó Katalin vehetett át – ez megkoronázza a pályámat. A köszönő beszédemben is elmondtam, hogy a díjat én kaptam, de a tulajdonosunknak ajánlom, hiszen amikor elkezdtem a MAM-nál dolgozni, ő mondta, hogy fejleszteni csak úgy szabad, ha figyelembe vesszük az emberi értékeket. A mai napig ezt a gondolatot követem.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=