Nagyon szép ez az épület, de nem volt egyszerű bejutni. Kaputelefon, kamarák, biztonsági zárak. Ez nem a mi sajátosságunk, béreljük az irodát. Költséghatékonysági szempontból nincs recepciós, ide csak az tud bejönni, aki hozzánk érkezik. Jó megoldás. 2023. februárban költöztünk ide. Korábban, egy évtizedig a szomszédos épületben voltunk, de az üzletmenetünk fejlődése miatt kinőttük azt a bérleményt. Ha jól emlékszem, tavaly 3,36 milliárd forintnyi árbevételük volt és jelenleg 135 fő dolgozik önöknél. Ez többmint meggyőzően hangzik. Mérnököket és informatikusokat foglalkoztatunk három irodánkban: Budapesten, Győrben és Szombathelyen, ahol most is vagyunk. Ez utóbbi a központunk, harminchárom kollégával dolgozunk itt. A központi ügyvitelen kívül ide tartozik a gép-, készülék- és berendezéstervező, a teszt- és méréstechnikai és mikroelektronikai fejlesztő csoportunk. A nevet már sokat hallottam, tudom, hogy ez egy mérnöki cég. Megnéztem a honlapjukat is, ahol azt láttam, a hegesztőkészülékek fejlesztésétől a számlázási alkalmazásokig rengeteg mindennel foglalkoznak. De bevallom, valahogy nem állt ös�- sze bennema kép. ABeko Engineering Kft. egy technológiai szolgáltató, amely alapvetően kétféle szolgáltatást nyújt. Az első típusba azok amunkák tartoznak, amelyeket itt az irodánkban és a földszinten lévő laborokban végeznek el a belső csoportjaink. Ezek különböző géptervezési projektek, elektronikai teszter fejlesztések, és építések. Hallhatnánk erre egy-két példát? Mi terveztük a budapesti M3 metróállomás design burkolatát, de megterveztünk a Lighttech Lámpatechnológiai Kft. számára amalgám szerelvénygyártó célgépet, amit kooperációban le is gyártattunk egy külső vállalattal. De számtalan más hasonló munkánk is volt. Értem. És amásodik típusúmunkák? Ide tartoznak azok a projektek, amelyeket az ügyfelünk a projekt jellege miatt nem tud fix áras projektként kiadni: például a gyártás hatékonyságának növelése, új termék beveztésének menedzselése, vagy olyan informatika fejlesztések, amelyek security szempontból nem kiadhatók. Ilyen esetekben a kollégáink nem a mi irodáinkban, hanem az ügyfeleinknél dolgoznak, integrálódva az ottani csapatba. Ez az úgynevezett on-site szolgáltatás, amely azonban nem munkaerőkölcsönzés. Egy adott projektre vállalkozási szerződést kötünk., Jellemzően ide tartoznak az autóipari vezérlések beágyazott szoftverfejlesztése. De így dolgozunk például azErsteBanknak, az OTP-nek vagy a K&H-nak, ahol banki rendszerek fejlesztésén dolgozunk. Egy olyan nemzetközi óriás, mint a General Electric, miért önöket választja, hiszen elvileg az egész világon találhatna partnert ehhez? Ezek a cégek több szempontot tartanak szem előtt. Ilyen a minőség, a költség, a határidő, de egy fejlesztés esetén például szoros és rendszeres kommunikációra is szükség van. Ezek közül több területen is hatékonyabbak tudnak lenni a helyi beszállítók. Itt az ideje, hogy visszakanyarodjunk a kezdetekhez. 1990-ben alakított megminket az osztrák tulajdonosi kör. Öt gépészmérnökkel indult el a magyarországi leányvállalat itt Szombathelyen, és az első naptól kezdve én vezetem a céget. Ez még a piacgazdaság hajnala volt, el kellett például mennem a minisztériumba engedélyért, hogyműködni tudjunk. Az öt mérnökünk CAD-szoftvert, használatának betanítását és projekteket kapott a bécsi testvérvállalattól. De a tulajdonosok nem az olcsó magyar munkaerő miatt alapítottak bennünket. Az volt a céljuk, hogy a BEKO magyar mérnökök szolgáltatásaival jelen legyen a magyar piacon. Az én feladatom volt kezdetben a piacfeldolgozás, így bekopogtam a nagy cégekhez, először csak a régiónkban, és amikor itt megkaptuk az első megbízásokat és projektjeinkkel teljesen saját lábon álltunk, megnyitottuk a budapesti irodánkat is. Ez 1996-ban volt. Nem sokkal később elindítottuk az informatikai üzletágunkat is, ami szintén az én feladatom volt. Az első nagy ügyfelünk a Westel 900 lett, a cég – amely most Magyar Telekom néven fut – 1998 óta jelenleg is aktív ügyfelünk. Mekkora volt akkor a verseny ezen a piacon? Az a fajta outsourcing, helyszíni munkavégzés, amit a BEKO nyújtott, Magyarországon akkor még újdonság volt, és volt is rá kereslet. Most már lényegesen nagyobb a verseny, de ez a típusú on site szolgáltatás ma is jól értékesíthető a magyar piacon. Persze most már nem csak én keresem meg az ügyfeleket, ezt a sales csapatunk végzi. Ne feledjük, időközben nyitottak egy győri irodát is. Ez 2008-ban történt. Hogy ki tudjuk szolgálni azt a régiót is, jelen kell lennünk. Nem gondolkodtak azon, hogy máshova viszik a szombathelyi székhelyet? Nem, fel semmerült, és ennek nagyon racionális oka van. Az osztrák anyavállalatunknak három nagy irodája volt és van a mai napig is: Bécsben, Grazban és Linzben, ehhez Szombathely nagyon jól illeszkedik földrajzilag. Ha jól értem, akkor az a típusú szolgáltatás, amit önök végeznek, nagyon magas képzettséget igényel. Nincsenek gondjaik amunkaerővel? Vannak mérnökeink, akik 25 éve nálunk dolgoznak, és van sok fiatal kollégánk is. Eza szabadság nekem nagyon sokat jelent INTERJÚ 34 SZAKOS ÉVA 33 INTERJÚ Mindig is kíváncsi voltam, hogy milyen lehet belülről az a tetszetős irodatömb SzombathelyenaKörmendi úton.Most végre bejutottam. Merthogy itt vannak a Beko Kft. irodái. Késődélutánvan, amunkatársakzöme már láthatóan elment haza, de néhányan még dolgoznak a monitorok előtt. Végül helyet foglalunk Szakos Éva irodájában, ahol a mérnöki rendet a falakon lévő színes és izgalmas festmények ellensúlyozzák. „Az ausztriai tulajdonosunk, Prof. Peter Kotauczek készítette őket” – magyarázza az ügyvezető igazgató. Nem ez az egyetlen meglepetés, ami elhangzik a beszélgetés alatt.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=