45 INTERJÚ energiafelhasználást, másrészt a fűtésre használt földgázt ki kell váltani, harmadrészt pedig az autonómiát kell növelni az energiafelhasználás terén. Ez utóbbihoz kapcsolódik a napelempark. Ami még kuriózum lesz itt nálunk, hogy napkövető paneleket telepítünk, ezzel is növelve a termelés és felhasználás hatékonyságát. Hogy alakult az elmúlt évben a cég teljesítménye, mit várnak 2025-26-ra? Az utóbbi években, pontosabban amióta részévé váltunk a PSA, majd ezt követően a Stellantis csoportosulásnak, a szentgotthárdi gyár éves termelési volumene évről évre növekszik. Tavalymár több, mint 385 ezer belső égésűmotort gyártottunk, főleg az 1,2 literes háromhengerest, de már elindult a négyhengeres 1,6 literes gyártása is. Idén elvárásaink szerint tovább fogjuk növelni a darabszámot. Az európai piacokon idén is nagy az igény a motorjaink iránt, és mivel a négyhengeres motor még felfutó fázisban van, ennek is pozitív kihatása lesz az összesített termelésünkre. Ugyanakkor, ahogy ezt már tavaly bejelentettük, az elkövetkező években elindul majd Szentgotthárdon az elektromos meghajtás modulok gyártása is a belső égésű motorok gyártásával párhuzamban. Ez ezt jelenti, hogy tovább bővül majd a portfóliónk és a volumenünk. Ez a mai autóipari helyzetben rendkívül pozitív fejlemény számunkra. Az előttünk levő 1-3 évben mely tényezők dominálják leginkább az autóipari üzleti környezetet? Melyek a fő versenyképességi kihívások globális, európai viszonylatban, illetve az Opel vonatkozásában? Az autóiparban helyi és globális kihívásokkal is szembesülünk. Számunkra helyi szinten a legnagyobb akadályt az jelenti, hogy olyan elkötelezett munkatársakat találjunk, akik érdeklődnek az ipari környezetben való munkavégzés iránt. Ez különösen nagy kihívást jelent számunkra az Ausztriához közeli földrajzi elhelyezkedésünk miatt. További kihívást jelent az infláció, illetve az energiaköltségek, amelyek veszélyeztethetik a csoporton belüli versenyképességünket. Globálisan és különösen Európában továbbra is szembesülünk az ellátási láncok törékenységével, a bizonytalansággal azzal kapcsolatban, hogy a műszaki fejlődés, valamint az európai jogszabályok rövid távon mely autóipari meghajtási rendszereket helyezik előtérbe. További kihívást jelentenek az egyes országok által beharangozott védővámok, amelyek végső soron növelik a termékeink árát a piacokon. A globális értékláncok az elmúlt években nagy változásokon mentek át és folyamatos átalakulás látható. Ez az átalakulás milyen hatással lehet európai, deelsősorban amagyar autóipari szereplőkre? Két belső égésű motor biztosítja a stabil jövőt Szentgotthárdon, de az üzem elektromobilitásra való felkészülése is javában zajlikmár. Másfél éve született egy olyan döntés, hogy a szentgotthárdi gyár fogja gyártani a Stellantis új fejlesztésűBésCszegmensű, akkumulátoros (BEV) autóihoz az elektromos meghajtás modult (EDM). Mi nagyon örültünk ennek, hiszen látható, hogy az autóipar ebbe az irányba indult el, bár ennek a változásnak az üteme kissé lelassult. Ez azt jelenti, hogy egy átmeneti ideig egészen biztosan több lábon tudunk állni: tudjuk képviselni a hagyományos, benzines motorgyártást, korszerű termékekkel, illetve hibridekkel, melyek a környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek, ugyanakkor elindulunk az elektrifikáció irányába is. Bárhogyan is alakul a piac, mi biztonságban vagyunk. Van jövőképünk, ami stabilitást adhat. Fel tudunk készülni akár további új termékek gyártására is. AzEDM gyártás egyébként abban a gyárcsarnokban fog majd zajlani, ahol 1992-ben az elsőbenzinesmotorok sorozatgyártása elkezdődött, így én ezt szimbolikusnak látom. 2019-től ez a csarnok üresen állt, de már elkezdtük az épület felújítását és az új gépsorok telepítését. Várjuk, hogy mit fog hozni a piac számunkra. A legfontosabb feladatunk, hogy adaptálódjunk az elvárásokhoz, igyekszünk minden körülmények között helytállni. Említette a környezetvédelmet. Amikor megérkeztünk a gyár területére, napelemeket is láttunk. Ez egyedi megoldás, vagy nagyban is gondolkodnak? Igen, nagyban gondolkodunk! Régóta dolgozunk rajta és most már minden engedélyünk is megvan egy 8,44 MW csúcsteljesítményű napelempark telepítéséhez. Első körben nagyrészt a zöld területünkre és kisebb részben a tetőfelületünk egy részére telepítjük a napelemeket, de további távlati tervekben is gondolkodunk. A Stellantisnak ugyanis van egy három pilléres energiastratégiája, melyben egyrészt jelentősen csökkenteni kell az 1 termékre vetített A LEGJELENTŐSEBB EGYÉNI ÉS KOLLEKTÍV SZAKMAI SIKEREMNEK TARTOM, HOGY ZÖKKENŐMENTESEN VEZETTÜNK BE ÚJ BELSŐ ÉGÉSŰ MOTOROKAT MEGLÉVŐ TERMÉKPALETTÁNK MELLÉ, FOLYAMATOSAN NÖVELTÜNK KIHOZATALT, TERMELÉKENYSÉGET ÉS JAVÍTOTTUK ÜZLETI MUTATÓINKAT IPARI AUTOMATIZÁCIÓ, DIGITALIZÁCIÓ, CO2-CSÖKKENTŐ ÉS K+F TEVÉKENYSÉGEK ALKALMAZÁSÁVAL. AZ ELEKTROMOS MEGHAJTÁSMODUL PROJEKTTEL PEDIG SZENTGOTTHÁRD ELINDULT AZ ELEKTRIFIKÁCIÓ IRÁNYÁBA. MES ICS OL Í V IA
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=