Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2024-2025 / TOP100+100

hálózatának részére, egyre több intelligens funkcióra, amelyek az autókba kerülnek, és amelyek javítják a jövő általános vezetési élményét. Milyen belső tényezők befolyásolják proés kontra a magyarországi termelés versenyképességét rövid, illetve hosszabb távon? Természetesen a globális versenyben alapvető fontosságú a költségek kordában tartása, különös tekintettel az erősödő inflációs nyomásra és növekvő energiaköltségekre. Második tényező, ami szintén elengedhetetlenül fontos, hogy a kívánt mennyiségben rendelkezésre álljon a megfelelő minőségű munkaerő. Ezzel kapcsolatban visszatérő kérdés ennek a munkaerőnek a képzettségi színvonala, hogy mit tehetünk közösen az oktatás erősítésének érdekében. Kiemelném továbbá a rugalmas jogszabályi környezetet, ami segíti a vállalkozásokat gyorsan reagálni a változó piaci igényekre, valamint a központi bürokrácia, jogszabályi környezet egyszerűsítésének, csökkentésének kívánalmát. Itt szeretném megemlíteni, hogy MAGE (Magyar Gépjárműipari Egyesület) elnökségi tagként személyesen és kollégáimmal közösen is érdekérvényesítő tevékenységet fejtünk ki amunkaerőpiaci, és autóipari, valamint piaci szabályozások terén. Milyen lehetőségei vannak a versenyképesség terén az Opel Szentgotthárdnak a Stellantis csoporton belül? A Stellantis 130 országban van jelen értékesítéssel és 30-ban gyártással. Ez mintegy 100 telephelyet jelent, ebből mi vagyunk az egyik itt, Szentgotthárdon. Ez azt jelenti, hogy „családon” belül is van egy fajta verseny, folyamatos innovációs készséggel kell harcolni a kivívott pozícióért a Stellantison belül is. Stratégiánk része, hogy jobbak akarunk lenni bizonyos területeken, mint bármely másik Stellantis vállalat. Meg kell találni a kitörési pontokat, számunkra ilyen az adatalapú döntéshozatal és a digitalizáció. További erősségeinkként kiemelném a vállalati kultúránkat, a probléma-megoldási folyamatainkat, a folyamatos fejlesztési/innovációs kultúránkat, a minőség iránti érzékenységet, az új projektek zökkenőmentes bevezetésében szerzett tapasztalatainkat. 1996 óta van kollektív szerződésünk, ami megalapozza a csapatmunkát, az együttAz átalakulások ellenére tovább is érvényesek azok az aranyszabályok, amelyek meghatározzák egy-egy beszállító sikerességét a globális piacokon: minőség, időben szállítás és költség. Mondhatjuk, hogy az ipar nagy szereplői továbbra is az ún. LCC (alacsony költségű) országokat helyezik az érdeklődésük középpontjába, annak ellenére, hogy a Just-In-Time anyagbeszállítás rendszerében nagyobb rizikót jelentenek ezek a sok esetben földrajzilag hátrányos távolságban levő beszállítók. Ezzel egyidejűleg, főleg az európai autópiacon szemtanúi vagyunk annak a jelenségnek, amikor az állandóan változó szabályrendszerek hatására egyre nehezebben jósolhatók meg a piaci igények, ami pedig tovább nehezíti a termelés ütemezését. Ehhez még hozzáadódik a már említett védővámok kérdése, amely tovább fokozza a bizonytalanságot. Milyen kihívásokkal szembesül a globális autóipar? A globális autóipar az iparág történetében soha nem látott méretű kihívásokkal néz szembe. Mindennek a kiváltó oka természetesen a meghajtási technológia átállása a hagyományos belső égésű technológiáról az új, környezetbarát technológiákra, amelyek szükségesek a közlekedés globális éghajlatváltozásra gyakorolt hatásának mérsékléséhez. A nyitott kérdések többek közt: melyik technológia fog érvényesülni (ha van ilyen), hogyan reagál a piac ezekre a változásokra, hogyan tartsuk fenn a versenyképes és racionális piaci árakat annak érdekében, hogy ne árazzuk túl a legszélesebb ügyfélkörünket. Ugyanakkor regionális konfrontációk vannak az iparágban, mi Európában a nyitott piacunkkal a kínai versenytársak erős nyomásával szembesülünk. Egy másik kihívás, amit szeretnék hangsúlyozni, a munkaerő biztosítása, hogy a gyártás, beleértve az autóipart is, továbbra is vonzómunkalehetőségmaradjon az új generációk számára! A személyi mobilitási ágazat a jelentős innovációk éveit éli. Már említettem az általunk használt meghajtási technológia változását, de sokkal több van a napirenden. Olyan új technológiákat alkalmazunk, amelyek az autót pusztán közlekedési eszközből mindennapi életünket javító intelligens eszközzé változtatják. A mesterséges intelligenciával támogatott automatizált vezetési funkciók bevezetésére gondolok, az autóra, mint a csatlakoztatott eszközök INTERJÚ 46 működést, a rugalmasságunkat, a munkaszervezést. Folyamatosan törekszünk a kommunikáció fejlesztésére és a dolgozói motiváció erősítésére. Nagyon fontos, hogy a pozícióban, amit kivívtunk, benne van az elmúlt harminc év tapasztalata, amiért minden korábbi és mostani vezetőnek, munkavállalónak köszönetet kell mondani. Az évtizedek alatt felhalmozott tudást, motivációt, ismeretet jó lenne megújítani és versenyelőnnyé tenni. Aki kimarad, az lemarad. Így van ez a kutatás-fejlesztés terén is. A szentgotthárdi szakemberek tapasztalatát és a több, mint harminc év alatt szerzett tudást a Stellantis nem csak a motorok gyártásában hasznosítja, hanem egyes központi feladatokat, szolgáltatásokat a szentgotthárdi munkatársak végzik a vállalatcsoport számára, például a központi gyártómérnökség, logisztikai vagy pénzügyi funkciók esetén. Ugyanakkor szeretném kiemelni, hogy azok a kompetenciák, amelyeket az évek során szereztünk, nagyban segítenek bennünket az új projektek megvalósításában vagy a meglevő termelési kihozatal javításában. Ezeket a feladatokat részben önerőből, ún. do-it-yourself módon vagy akár kutatás-fejlesztési tevékenység keretében valósítjuk meg. A Stellantis vállalatcsoporton belüli elismertségünket jelzi az is, hogy összetettebb feladatok megoldásában sok esetben a szentgotthárdi szakemberek segítségét kérik. Az ilyen külföldi szakmai segítség fontos tapasztalatszerzést is jelent számunkra, amellyel tovább bővítjük kompetenciáinkat. Az Opel Szentgotthárd a kezdetektől élen jár a duális képzésben. Az Opel Tudásközpont – az Opel Szentgotthárd Kft. vállalati tanműhelye – 2025 szeptember 10-én kezdtemegműködését Szentgotthárdon. A cégnél előtte is folyt gyakorlati képzés, viszont a munkaerő-utánpótlás biztosítása miatt a vállalat létrehozta saját képzőközpontját, és csatlakozott a duális képzéshez, majd a 2019-ben bevezetett új szakképzési rendszerhez. Menynyire vált be ez a képzési forma?

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=