ki is lógunk a cégcsoportból. Mi speciálisabb termékek gyártására álltunk át, ami egyben kisebb létszámigényt is jelent. Félreértés ne essék, nálunk is betanított munka van, meghatározott, hogy a dolgozóknak mennyit kell legyártaniuk egy adott héten vagy műszakban, és szigorúak a minőségi elvárásaink is. Ugyanakkor az egyéni munkaállomások adnak némi szabadságot, kevésbé stresszesek, mint egy szalag. Azt lehet tudni, hogy a Kromberg és Schubert 1991-ben érkezett Kőszegre, de arról semmi információt nem találtam, hogy miért pont ezt a várost választotta. Valószínűleg az volt az oka, hogy habár a cégcsoport központjaNémetországban van, ami anyavállalatunk osztrák, azon belül is oberpullendorfi, ami itt van a közelben, a határ túloldalán. Akkortájt a rendszerváltás után rengeteg szabad munkaerő volt Magyarországon, így jött az ötlet, hogy nálunk létesítenek egy zöldmezős gyártóüzemet, ami mellesleg az első Kroschu volt Kelet-Európában. Szakaszolható az elmúlt 34 év története? Azt hiszem, igen. A kft. már 1990-ben megalakult, de a termelés csak a következő évben indult. Először főleg BMW autókhoz készítettünk kábelkötegeket. A klasszikus nagy szériás termékek korszaka bő egy évtizedig tartott, aztán az ilyen típusú termelés az újonnan létesülő távolabbi gyárakba került át. Egy darabig még mi is gyártottunk kisebb kábelkötegeket, de főként haszongépjárművekbe. 2004 jelentős mérföldkő volt az életünkben, mert ekkor indult a fröccsöntő üzemünk, ahol azóta is gumitermékeket gyártunk autókhoz. Ahogy említettem, 2018-ban futott ki teljesen a klasszikus kábelköteggyártás. Jelenleg a gumik mellett még két fő termékünk van: a vezeték nélküli biztosítékházak és az indítókábelek. Ez utóbbiak a komplett kábelkötegmoduljai. Azt elárulja, hogy milyen autómárkákba kerülnek az innen kijövő termékek? Három nagy vevőnk van: a Volkswagen-csoport, a Mercedes és aBMW. AzOEM-kel a kapcsolattartást a műszaki, illetve kereskedelmi témákban a központunkkal közösen végezzük. Ezt hogyan kell elképzelni? Beállnak ide a kamionok, hozzák az alapanyagot, majd később elviszik a készterméket? Pontosan. A gyártástervezés alapján kikalkuláljuk, hogy melyik alapanyagból mennyi kell, majd leadjuk a megrendelést. A járműiparban nagyon szigorú köcsaládom lett, gyermekeim születtek, és a Kroschu nagyon támogató volt ezen a téren. Meg tudtunk oldani mindent úgy, hogy közben a pozícióimban is maradni tudtam. Ez a törődés és családiasság számomra nagyon sokat jelentett, és nem véletlen, hogy többen is vagyunk a vezetőségben, akik „húszpluszosok”, azaz több mint két évtizede itt dolgozunk. Természetesen időközben voltak nehézségek, de nem gondoltam, hogy nekem más irányban kellene mennem. Jól érzemmagam itt. Ha már a húszplusznál tartunk, van még olyan alkalmazottjuk, aki az indulás óta itt van? Hogyne, de már nincsenek sokan, hiszen 1991-ben pályakezdők voltak. De minden évben felköszöntjük őket, amikor a többi jubiláló dolgozót is jutalmazzuk. Azt hallottam, hogy Szombathelyről is járnak ide dolgozni. Ennek mi a magyarázata, hiszen a megyeszékhely tele van nagy cégekkel, amelyek folyamatosan keresik amunkavállalókat? Még Körmend és Vasvár irányából is érkeznek hozzánk a dolgozói buszok. Azt gondolom, ennek részben az lehet az oka, hogy 2018-ban megszűntek nálunk a szalagok. Egyéni munkaállomásokkal dolgozunk, ami kevésbé feszes munkát jelent, és vannak, akiknek ez megér húsz perc ingázást. Természetesen nálunk is van fluktuáció, és nem is volt mindig könnyű a munkaerő biztosítása. Amegrendelésállomány növekedése esetén most is nehéz rövid időn belül új munkatársakat toborozni, de azt gondolom, hogy az állományunknak van egy stabil magja, akikkel megbízhatóan tudunk gyártani. Ezek az egyéni munkaállomások számomra újdonságot jelentenek. Valószínűleg van a fejemben egy kép a gépkocsi-kábelgyártásról, amely nem állja meg a helyét. Valószínűleg megállja, mi változtunk meg, és kicsit 71 INTERJÚ A KEZDETEKBEN SZINTE SORBAN ÁLLTAK AZ EMBEREK, HOGY NÁLUNK DOLGOZHASSANAK, AZTÁN AHOGY TÖBB NAGY MULTINACIONÁLIS CÉG IS MEGTELEPEDETT A MEGYÉBEN, EZ MEGVÁLTOZOTT. RÁADÁSUL IDŐKÖZBEN MEGNYÍLTAK A HATÁROK, AZ EMBEREK ELKEZDTEK ÁTJÁRNI AUSZTRIÁBA DOLGOZNI. A STABIL LÉTSZÁM BIZTOSÍTÁSA SOK ÉVEN KERESZTÜL KOMOLY GONDOT OKOZOTT. PONTYOS SZ I LV IA
RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=