Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2024-2025 / TOP100+100

vetelmények vannak, a vevők is eljönnek hozzánk, különböző auditokat végeznek, aztán amikor megkapjuk a jóváhagyást, megkezdődikmaga a gyártás. Egy terméknek átlagosan 7–9 év az élettartama, eddig gyártanak az autógyártók egy-egy modellt. Akkor tudjuk jó eséllyel megpályázni az utódmodell alkatrészét is, ha a vevő elégedett az árral és aminőséggel. Mellettünk szól, hogy sok év tapasztalattal rendelkezünk, és nincsenekminőségi problémáink. Korábban egy félmondattal említette, hogy akadtak nehézségek az elmúlt bő háromévtized alatt. Melyek voltak ezek? Az egyik mindenképpen a munkaerő. A kezdetekben szinte sorban álltak az emberek, hogy nálunk dolgozhassanak, aztán ahogy több nagy multinacionális cég is megtelepedett a megyében, ez megváltozott. Ráadásul időközben megnyíltak a határok, az emberek elkezdtek átjárni Ausztriába dolgozni. A stabil létszám biztosítása sok éven keresztül komoly gondot okozott. A másik nehézséget az új termékekre való átállások jelentették. Nem volt könnyű szembesülni azzal, hogy azt a típusú terméket, amelyet hosszú ideig gyártottunk, és amelyre specializálódtunk, már nem tudjuk versenyképesen előállítani. A 2010-es évet követően szükség volt a termékszerkezet újra gondolására. A nagyobb dolgozói létszámot igénylő termékek gyártásáról lassan, fokozatosan átálltunk speciálisabb, jobban gépesített alkatrészek gyártásra. Ez kihívást jelentett számunkra, hiszen a dolgozóinkat át kellett INTERJÚ 72 képezni az új folyamatokra. Az átállással sikerült a kőszegi üzem jövőjének abiztosítása és amunkatársakmegtartása. Nyitottak vagyunk az új technológiák iránt, a cégcsoporttal közösen folyamatosan dolgozunk a jövőbeni új projekteken. Bevallom, még a beszélgetés előtt megnéztem az Optent, és azt láttam, hogy az utóbbi években nagyon kiegyensúlyozottan működött a cég mind az árbevételt, mind a nyereséget tekintve. Ez tükrözi az igazságot? Teljes mértékben, és az idei évünk is jónak ígérkezik. Mennyire szoros az együttműködés az anyacéggel? Nagyon szoros. A német központtal napi kapcsolatban vagyunk, minden egyes részlegünknek megvan a szakmai felettese Németországban. Természetesen vannak helyi hatáskörű döntéseink is, de a legfontosabb, hogy mindent az előírások szerint gyártsunk. Ehhez is komoly tudás kell, az autóiparban nem lehet hiba, mert annak súlyos következményei lehetnek. A cégtörténetek nemmindig izgalmasak, de az önök német anyacége érdekes olvasmány. Például az, hogy a két alapító közül az egyik nagyon korán meghalt, a másikmégis megtartotta a nevet. A céget Paul Kromberg és Ernst Schubert alapította 1902-ben, és Schubert úr 1916ban elhunyt. Kromberg úr úgy döntött, hogy a barátságra való tekintettel megtartja a nevet, ami azóta sem változott. A jelenlegi tulajdonos egyébként Paul Kromberg unokája, aki rendszeresen ellátogat hozzánk, és bevallottan nagyon szereti a kőszegi gyárat. Szoros a kötődésünk, hiszen mi voltunk az első gyártóüzeme a konszernnek Kelet-Európában. A kőszegi gyáregység a kilencvenes években több nehéz helyzetben is tudta segíteni a cégcsoportot. Az is feltűnt, hogy egy darabig viszonylag lassan bővült a csoport. A hetvenötödik születésnapon még „csak” 1700 alkalmazottja volt, a századikon, 2002-ben 7000. Aztán nagyon hirtelen nagyon nagyra nőttek. Ma már négy kontinens negyven telephelyén 50 ezer embert foglalkoztatnak. Honnan jött ez az exponenciális növekedés? Ez részben az új termékeinkből adódott, részben abból, hogy az autóiparban nincs ugyan kizárólagosság, de a gyártók szeretnek ugyanazzal abeszállítóval dolgozni. Így amikor új gyárakat létesítenek valahol, akár más kontinensen, arra mi is reagálunk, és nagy megtiszteltetés, amikor ismét minket választanak. Önök olyan alkatrészeket gyártanak, amelyek az elektromos autókba is kellenek, ugyanakkor kár lenne tagadni, hogy vannak kérdőjelek az európai autóiparral kapcsolatban. A gépeinkkel gyakorlatilag minden autótípushoz le tudjuk gyártani a fent említett alkatrészeket, akihívásavevőinkenkeresztül érkezik. Ennek okai részben az elektromos átállás körüli bizonytalanságokban, részben az új gyártók megjelenésében keresendők. Korábban nagyon kiszámítható volt a gyártási igény, most meg kell tanulnunk nagyon gyorsan reagálni arra, ha hirtelen valamely alkatrészből sokkal többet vagy kevesebbet rendelnek. Szerencsére Magyarországon is egyre több nő található a cégvezetők között, de talán még van értelme megkérdezni: érezte-e hátrányát ennek, akár a szakmában, akár a magánélettel való összeegyeztetésben? Hátrányát soha nem éreztem, már csak azért sem, mert a multinacionális cégeknél nincs ilyen megkülönböztetés, a teljesítmény a lényeg. Az viszont tény, hogy a családom részéről kellett a türelem. Feleség és anyuka vagyok, két lányom van, és nem szerettem volna, ha a pozícióm miatt hátrány éri őket. Szerencsés vagyok abban, hogy a szüleimés a férjemszülei is kőszegiek, így sokat tudtak segíteni, nélkülük nagyon nehéz lett volna. Most már nagyok a lányaim, férjemmel megérkeztünk abba az életszakaszba, hogy többnyire ketten vagyunk, és már jut idő erre-arra. Szeretünk például mozogni, ami leginkább a kerékpározást jelenti, itt a környéken vagy akár távolabb. Kell a kikapcsolódás és a feltöltődés, hogy aztán ismét legyen erő a folytatáshoz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=