Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2024-2025 / TOP100+100

Értékteremtés ésminőségi kikapcsolódás aszínház Hogyan mutatkoznak meg a sikerek a számok nyelvére lefordítva? A színház ugyan kulturális tér, de egyben gazdasági intézmény is. Hogyan épül fel aWeöres Sándor Színház gazdálkodása? A színházak esetében a kettős tervezés a jellemző. Egyrészt van egy naptári évhez kötődő gazdasági tervezés és egy évadhoz kötött művészeti terv, mindkettő befolyásolja a másikat. Két fenntartónk van: Szombathely Megyei Jogú Város, valamint a Kulturális és Innovációs Minisztérium. A finanszírozás nagyjából azonos arányban történik, és ehhez jönnek az egyéb bevételek, jegy-, és bérletárak, bérbeadás, pályázatok. A színház működése munkaerőközpontú, mivel a költségek közel 70%-a a munkavállalók béréhez, illetve vendégművészek, alkotók tiszteletdíjához kapcsolódik. Itt fontos kiemelni az elmúlt évek terheit (infláció, energiaár-robbanás), amelyeket, az egyéb költségcsökkentő intézkedések mellett – vendégszobák kialakítása, napelemrendszer, izzócsere stb. –, csak a folyamatos létszámcsökkentéssel tudtuk enyhíteni. Szabó Tibor Jászai Mari-díjas színész aWeöres Sándor Színház alapító tagja, 2021 óta igazgatója. Vezetői megbízatása óta nemcsak aművészeti koncepción változtatott, de a színházat, mint gazdasági komplexumot is igyekszik hatékonyanműködtetni. Hogyan értékeli az elmúlt közel öt év munkáját? Visszanyúlnék oda, hogy hogy is kezdtem én a színházcsinálást. Úgy csöppentem bele 33 évesen, mint Pilátus a Credoba. Ez Gyergyószentmiklóson történt, ahol a Figura Stúdió Színház alapításánál bábáskodtam. Így elmondhatom, hogy a Weöres Sándor Színház már a második alapítás, aminek részese lehettem. A Figura Stúdiónál a nonverbális színházzal kísérleteztünk, hogy miként lehet testbeszéddel, mozdulatokkal vagy éppen mozdulatlansággal kifejezni a mondanivalót. Amikor 2021-ben átvettem a szombathelyi színház vezetését, valami hasonlót tűztem ki célul, a fizikai színház meghonosítását. Ehhez hívtamsegítségül HorváthCsabát és tanítványát, Nagy Péter Istvánt. Csaba ügyesen oldotta meg az átmenetet, hiszen klasszikusokat állított színpadra, Móriczot, Mikszáthot, így könnyebb volt elfogadtatni az új stílust. Azt hiszem, sikerült elindulni a kijelölt úton, hiszen szép sikereink lettek e téren, és a közönség is szeretettel, megértéssel viszonyul az új produkciókhoz. 87 INTERJÚ

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=