Vas Vármegyei Gazdasági Magazin 2022-2023 / TOP100+100

Igen. Hatalmas zöld terület tartozik a szállodánkhoz, van zen kertünk, ennek a locsolását például saját kútból nyert vízzel oldjuk meg. De a takarékosság emberi oldalról is odafigyelést igényel, erre jó példa a világítás. Ahol nem tartózkodnak vendégek, ott ne égjenek a lámpák. Emellett LED-es izzókat használunk, a közösségi terekben mozgásérzékelővel ellátva. Az energiaválság megtanított minket, szállodákat több dologra, amellyel energiát és pénzt takarítunk meg. Mit jelent a fenntartható innováció a Hotel Caramell-nek? Nem csak a Caramell-nek, hanem az egész szállodaiparnak. Hiszen mi volt a szálloda régen? Pazarlás. A szálloda régen egyet jelentett a fényűzéssel, a luxussal. Nem mindenki engedhette meg magának. Még az iskolában is azt tanították nekünk, hogy minden asztal fel van terítve, a törölközőket naponta kell cserélni. Ez a trend azóta megfordult. Jöttek olyan innovációk, amelyek azt segítik, hogy zöldek legyünk. Nem nagy dolgokra kell gondolni elsősorban: a szobakártyát használva szabályozzuk az áramot, emellett nagyon jó távfelügyeleti rendszerek vannak, így a szálloda üzemeltetésében számokban mérhető az a takarékosság, amit végre tudunk hajtani. A vendég maga is tudja szabályozni a fűtést, de annak kereteit mi határozzukmeg. Ezek az intézkedések a fenntarthatóságért nagyon sokat tesznek. Vannak további megoldások egyébként az étterem területén használt vízzel kapcsolatban is. Mi például tisztíjuk a vizet, amit fel tudunk szolgálni, üvegben kerül kitöltésre, így nincs műanyaghulladék. De a svédasztalos étkezés trendje is változott. Régen az volt az általános, hogy mindent kipakoltunk az asztalra, és a vendégek is teleszedték a tányérjukat – aztán sok minden került a kukába. Mára ez ismegváltozott: a terítés is, a vendégek étkezési kutúrája egyaránt. Nemmegy annyi élelmiszer kárba, és a hulladékot is hasznosítjuk. Innovatív megoldásaink vannak a távfelügyeleti rendszer működésében is, az üzemeltetésbenmi már talajhőt használunk. Ez is előremutató. Ez mit jelent pontosan? A parkoló alatt vannak szondák, amelyek a talajból nyernek hőt termikus gépek segítségével, amit aztán az épület fűtésére használunk fel. Szállodánkban a termálvíz hője, a hőszivattyúk és a talajhő, majd napelemekkel kiegészítve mind-mind a fenntarthatóságot, a környezettudatosságot biztosítják, és csökkentik az üzemeltetés költségeit. Minden szinten próbálnak fenntarthatósági lépéseket tenni? Nagy változáson ment át a szállodaipar, a korábbi pazarlást felváltotta a környezettudatos, takarékos működtetés, miközben a szolgáltatások nem veszítettek minőségükből – mondja Szegletes Ádám, a büki Caramell Premium Resort szálloda igazgatója. A fenntarthatóság nem csak elvárás, az egyetlen működési mód. Interjú. Megkaptuk a zöld szálloda díj ezüst minősítését, és ezt fent kell tartani 65 FENNTARTHATÓ TURIZMUS Egy szállodában innen indul a fenntarthatóság, környezettudatosság. Nagy öröm számunkra, hogy elnyertük a zöld szálloda díj ezüst minősítését, ezt fent kell tartani. (A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége Zöld Szálloda 2023-2024 pályázaton a Caramell Premium Resort Zöld Szálloda Ezüst fokozat címet nyert, melynek viselésére 2024. december 31-ig jogosult.) A mosodánkban is odafigyelünk, hogy egyre jobb és jobb szerek és technológiák kerüljenek be, ezáltal rövidebb legyen a mosás- vagy szárítási program. A vendégeknek fontos a zöld minősítés? Ez alapján választanak? Az a tapasztalatunk, hogy a vendégeknek nem az az elsődlegesen fontos, hogy mennyire zöld valami, de azt nem szeretik, ha mértéktelen pazarlással találkoznak. Direktben egyébiránt talán nem is jeleznek vissza a fenntarthatósági intézkedésekre vonatkozóan, de az összképhez hozzájárul. Finom illat van a medencéknél, nem erős vegyszerszag – erre kapunk visszajelzést, hogy ez jó. Vagy dicsérik azt, hogy odafigyelünk az energiahasználatra, nem pazarlunk. Most már ezek a trendek. Igaz, hogy sok helyen jellemzően külső nyomásra történt fenntarthatósági innováció, de mindenhova bekerültek ezek. Az, hogy szeretnénk jobbá tenni, már belső indíttatás. Ezzel jár együtt, hogy költséghatékonyak legyünk, és kisebb legyen az ökológiai lábnyomunk is. A vendégeknek ez csak egy plusz, nekünk több. Lehet, hogy erről nem is tudnak, mert természetesnek veszik. Talán olyan már a világ, hogy a fenntartható működés az elvárás. Van különbség a vendégek környezettudatosságában aszerint, hogy külföldről vagy belföldről érkeznek? Van különbség, és ez a magyarok nézve nem annyira pozitív. Egy osztrák vagy egy németajkú vendég kultúrájához már régóta hozzátartozik a környezettudatosság. Ez látszik a hozzáállásukon, az általuk hozott és használt termékeken – főleg a természetes alapanyagúakat kedvelik, teljesen tisztában vannak a törölköző használat szabályaival, de a szaunakultúrát sem kell nekik bemutatni. Csehországból és Szlovákiából sok vendég érkezik hozzánk, ők is előrébb járnak gondolkodásban, mint mi, de nem vagyunk sokkal elmaradva. Nyitottak a belföldi vendégek is. A helyi termelőkkel mi a helyzet? Működik a körkörös gazdaság? Nyitnánk a helyi termelők felé, de sem árban, sem minőségben nem versenyképesek. Egy szálloda rengeteg alapanyagot használ, kistermelőként nem lehet ezt a szintet folyamatosan biztosítani. Amúgy viszont szem előtt tartjuk a helyi termékeket. Elképesztően trendi a vendégek körében, hogy ebből vásárolhassanak, termékeket, készítményeket vihessenek haza. Ezért biztosítunk arra lehetőséget, hogy a helyi termelő vacsora előtt árulhassa a portékáit: mézet, gyertyát, kézműves ékszereket, szuveníreket. Ez jól működik. Lehetőséget nyújt a termelőnek, hogy megszólítson egy olyan piacot, amit máshol nem érne el. Például egy salzburgi vagy prágai vendéggel nem nagyon tudna találkozni, nálunk tud. Nincs ebből üzleti hasznunk, de a vendégeknek nyújtunk egy plusz szolgáltatást. Visszatérve a helyi termelőkre, arra figyelünk, hogy a környékről rendeljünk, ha lehet. Az áru ne három órát zötykölődjön, hanem csak felet. Ugyanez vonatkozik a szerelési munkákra: helyi szakemberekkel dolgozunk. Milyen a kapcsolat a többi szállodával? Konkurencia vagy kooperáció? Jó kapcsolat van a büki szállodák között, havonta egyszer van egy igazgatói megbeszélés, tapasztalatot cserélünk, segítünk egymásnak. Pl. ha túltöltjük a szállodát, ha babaágyra van valakinek szüksége, vagy ha új bevezetendő szolgáltatás vagy kötelezettség van, de a munkaerő körforgásában is kivesszük egymásnál a részünket.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjIzNzg=