A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sajtóközleményben jelentette be, hogy részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózatának (CPC) közös vizsgálatában.
A 25 uniós tagállam, illetve Norvégia és Izland nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságai közös akciója során 356 használt termékeket online értékesítő kereskedő került megvizsgálásra. A munkát az Európai Bizottság koordinálta, és március első felében tette közzé az eredményről készült összefoglalót.
A közös vizsgálat a használt termékeket online árusító vállalkozások gyakorlataira fókuszált, és az eredmények alapján megállapítható, hogy míg európai szinten a kereskedők közel fele nem nyújt megfelelő tájékoztatást a fogyasztók számára a jogaikról, addig a hazai vállalkozások nagy többsége szabályszerűen jár el.
A Gazdasági Versenyhivatal 12 vállalkozás gyakorlatait vizsgálta meg egy gyorselemzés keretében, amelyek ruhákat, kiegészítőket elektronikai termékeket és bútorokat értékesítenek. A vizsgálat alapján elmondható, hogy a hazai kereskedők többsége szabályszerű tájékoztatást adott a fogyasztók jogait illetően, de a GVH a vizsgálat során így is feltárt néhány hiányosságot.
- az esetek 25%-ában tapasztalták, hogy elmaradt a 14 napos elállási jogról való tájékoztatás a honlapon.
- A honlapok 16%-án a törvényben előírt legalább egyéves időtartamnál rövidebb időszakban jelölték meg azt a határidőt, amíg a fogyasztó a termék (vásárláskor nem ismert) hibája miatt szavatossági igényt érvényesíthet.
- A vállalkozások egyértelműen jelezték a termékek használt jellegét, ugyanakkor az esetek harmadában nem adtak egyértelmű tájékoztatást a termék „használtsági” állapotáról.
- A vállalkozások egyharmada tett arra vonatkozó utalást, hogy a használt termék vásárlása „környezettudatos”, „fenntartható”, avagy „zöld”, azonban nem támasztotta alá ezen állítását.
Az összefoglalót a mellékletben érik el.