Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

„A Résztvevők elégedettsége a legfontosabb” - interjú Szentkirályi Balázzsal

2024. november 18.

Kamara által ajánlott vállalkozás, Védjegy-tanúsítvány birtokosa az INFORG Kft., mely több mint 40 éve működik Szombathelyen. Mi a sikeres vállalkozás titka? Szentkirályi Balázs ügyvezetőt erről is kérdeztük.

Mi az INFORG Kft. története?

Régmúltra nyúlik vissza a cég története, melyet 1990 áprilisában alapított Vargha Károly egy másik magánszeméllyel és a Puskás Iskolával közösen. Vargha úr korábban felnőttképzéssel, szakképzéssel, átképzéssel foglalkozott, a cégalapítással pedig az volt a célja, hogy még eredményesebben tudja végezni a tudás átadását és terjesztését. Eleinte főként szakhatósági szaktanfolyamokat indítottak: gépkezelőket, fuvarosokat, sofőröket képeztek a megyében és a Dunántúlon. Magánszemélyek és kisebb-nagyobb cégek részéről is egyaránt volt kereslet a képzésekre. Nem a profit volt a legfontosabb, hanem a résztvevők elégedettsége. Ez pedig hamar megmutatkozott: a képzésben résztvevők visszajártak, hírét vitték az oktatás színvonalának, sikeres lett a cég. Közben változtak az oktatásra vonatkozó igények és a szakképzés fele is nyitott a kft., végül az OKJ-ben teljesült ki a képzési paletta. A fő irányvonal a gépkezelői képzések voltak, de ezen túl villanyszerelők, elektronikai műszerészek, fotósok, fakitermelők, gázszerelők, vízszerelők, géplakatosok is szereztek képesítést az INFORG Kft. által. A Dunántúlon egyedülálló módon órás képzést is indítottunk.

Nem csak szervezik a képzéseket.

Szolgáltatásaink között nem csak a képzésszervezés és -lebonyolítás, hanem vizsgaszervezés is szerepel. Képzési palettánk harmadik oldala pedig a céges, egyéni igények alapján történő oktatás. Utóbbinál jellemző, hogy nem a tanúsítvány megszerzése, hanem a valós tudás elsajátítása a lényeges.

A felnőttképzésben több minden változott az elmúlt évtizedben. Ez hogyan érinttette Önöket?

Az OKJ kivezetésével sok minden megváltozott. Ez nem csak nekünk, elég sok felnőttképzőnek okozott fejtörést. A jelenlegi szakképesítésekkel kapcsolatban pedig az a tapasztalatunk, hogy nem feltétlen van rájuk igény. Vannak ugyanis olyan foglalkozások, ahová nem szükséges a szakképesítés. Mindig aggályos volt a jogszabályváltozás. Azt tapasztaljuk, hogy nem követi a jogalkotó, hogy megállja-e helyét, jól beválik-e az új rendszer. Nekünk is új képzési palettát kellet összeállítanunk, új szaktanfolyamokat vettünk fel, ilyen például a árufuvarozó vállalkozás szakmai irányítója szaktanfolyam. Új igényeket kell kiszolgálnunk.

Nemcsak a jogszabályváltozások, a nemzetközi helyzet is befolyásol

A COVID után mi is nyitottunk: rákényszerültünk az online oktatásra, ennek azonban pozitív és negatív oldala is van. Sem mi, sem a résztvevők nem voltak erre a helyzetre felkészülve. Az igaz, hogy az új nemzedék már könnyen tanul online, de azt is tapasztaljuk, hogy amíg nincs, aki elmagyarázza a felmerülő kérdéseikre a választ, addig nem tudnak tovább jutni, nem tudják elsajátítani mélységileg a tananyagot. Levizsgáznak, de nem feltétlenül tudják a miérteket a háttérben.

Sok szempontból kihívás az új rendszer?

Elmúlt az a világ, hogy végzettséget szerez valaki, aztán azzal az egy végzettséggel egy helyen dolgozik és onnan megy nyugdíjba. 55-60 éves férfiak keresnek meg minket, jellemzően munkahelyváltás vagy munkaköri változás miatt. De sokszor nehéz beültetni őket a padba – és ez nem korosztálytól függ. A 18-20 éveseket nagyon nehéz lekötni, jó andragógiai módszerekkel kell a figyelmüket lekötni. Az online oktatásnak ez a hátránya, hogy egy monitornak beszél valaki. Előfordulhat, hogy a résztvevő nem is kapcsolja be a kamerát vagy nincs érkezik Tőle visszajelzés. Ha nincs visszajelzés, az oktatónak is monotonitása lesz, elveszik a tanítás-tanulás íze.”

Melyek a top képzések 2024-ben

Ez nálunk a gépkezelő képzés – azért is, mert rengeteg gyár van a környékünkön. Manapság nem feltétlen a gépkezelés jelenti az egész munkakört, de a munkaadók körében a gépkezelő végzettséggel előnyt jelent. Emellett vannak még keresett képzéseink, közöttük van új és online is, ilyen a vállalkozói képzés, de sokan jelentkeznek árufuvarozó-vállalkozás szakmai irányítója vagy autóbuszos személyszállító-vállalkozó szakmai irányítója képzésre.

Önkéntes kamarai tagok, a védjegy pályázaton is indultak.

Fontos, hogy ha minket elismernek, az számunkra érték. Akkor tudjuk, hogy valamit jól csinálunk. Ez a kamarai részről is fontos volt, hiszen a kamara egy kívülálló szervezet, a kamara, akik a vállalkozásoknak segít, és elismeri a tevékenységünket, akkor ezt mi a zászlónkra tűzzük.

A képzéseket illetően a legfontosabb, hogy a résztvevők a legkomfortosabban „szenvedjenek”. Ha tudok, minden képzés elején ott vagyok, és ezt el is mondom. Van, hogy munkáltatói kényszerből megy valaki, nem motivált, de kell, hogy érezze, mi foglalkozunk vele. Hiába nem szeretne vizsgázni, a végzettségé megszerzéséhez az is hozzátartozik. Az INFORG Kft. feladata a képzés felépítése. Fontos, hogy, mit kapnak a résztvevők, milyenek a körülmények. Amennyiben ezt jól csináljuk, akkor azt mondják majd, hogy „nem volt annyira rossz”. Nyilván nem ezt szokták mondani, hanem megköszönik.

Mire a legbüszkébb?

Arra, hogy pozitív visszajelzések vannak, nagy cégek is elismerik a szolgáltatásainkat. Ennek a mivoltja pedig az a munkatársi légkörben keresendő. A két kolléganőm nélkül, ha nem azzal a szemlélettel dolgoznának, és nem azzal az elánnal és hozzáállással, ahogy ez működik, akkor nem itt tartanánk, ahol tartunk. Nem a cég „nagysága”, hanem a visszajelzések fontossága a kulcs számunkra. Ez furcsa a mai világban, mert sokszor a profit a legfontosabb. Nyilván fontos, de nem elsődlegesen. Mondok egy példát: egy szombathelyi nagy céghez, akinél évek óta dolgoztunk, jött egy konkurens. Megkezdődött az árverseny és egy összegnél mondtam, hogy sajnálom, de ha ennél olcsóbban kínálom, akkor nem fogom tudni azt a szolgáltatást nyújtani, amit én szeretnék. A cégnek természetesen az a legfontosabb, hogy kevés költsége legyen, de a résztvevőknek nem ez a fontos, hanem a szolgáltatás minősége.

Mik a tervek a jövőre nézve?

Fejlődni. Mindig a fejlődést láttam a kiútnak és az előre lépésnek. Ebben egészítettük ki egymást Vargha úrral, ő a biztos pontokat kereste. Én úgy gondolom, hogy fejlődnünk kell. Van egy határ, amit nem fogunk tudni átlépni, vagyis nem tudunk területileg távlatokat nyitni, mert ha országos céggé válnánk, nem tudnánk ezt a szolgáltatási színvonalat nyújtani. Meg kell találni az arany középutat. A képzési kínálatot a piaci igénykehez igazítani.

Hogy lehet innovatívnak maradni?

Az igényekre kell figyelni, mindig nyitott fülekkel kell járni. Ha csak egy ember mond valamit, hogy ő ilyen képzést nem talál, azt komolyan kell venni.

Óraadókkal dolgoznak?

Nem vagyunk elzárkózva senkitől, de azt leszögezzünk, hogy amikor egy előadónk megtartja az adott témában az előadást, akkor ő az INFORG Kft.-t képviseli. Ezt tudatosítani kell az előadóval. Sok régi oktatóval dolgozunk együtt, aki ugyanúgy gondolkodik, mint mi. Az oktatók között is megvan az a réteg, akik nem csak a pénzt látják ebben, akik szeretnek tanítani.

Előbb-utóbb felmerül a generációváltás kérdése.

Nem is örülünk ennek. Nehéz megtalálni azt a következő generációt, aki úgy tud tanítani, ahogy a felnőtteket tanítani kell. Az új generáció sokszor profitorientáltabb, mint hogy a pedagógiát/andragógiát tartsa szem előtt. Ezen kívül gyorsasághoz szoktak, de ez a tanításban nem feltétlen jó. Ott van egy metodika: el kell magyarázni, ha a résztvevő nem érti, máshogy kell neki megtanítani. Ezt az új generációk lazábban veszik. Nekünk az a feladatunk, hogy elérjük, hogy a résztvevő felkészülten, nyugodtan tudjon vizsgára menni. Nehéz ez a kérdés, küzdünk is vele a mindennapokban, de csak sikerül.

5 év múlva mivel lenne elégedett?

Ha legalább ennyire elégedett a hallgatónk lenne, mint most, és ugyanilyen munkakörben, légkörben tudnánk dolgozni, mint most.

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.