Minőségirányítás a duális képzésben a kamarai minőségi szempontrendszerrel (KAMSZER)
A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény előírásai szerint a duális képző dönthet, hogy a vele kapcsolatban álló szakképző iskola által működtetett minőségirányítási rendszert vagy a gazdasági kamara által kidolgozott szempontrendszert alkalmazza a duális képzés során és az abban meghatározott minőségi követelményeknek kíván megfelelni.
Miért fontos a minőségirányítás a duális képzésben?
Ki ne panaszkodott volna már közülünk arra, hogy nem lehet jó és minőségi szakembert találni. Fogyasztói oldalról komoly igény van a minőségre, vannak, akik meg is akarják és meg is tudják fizetni a minőséget. A szakmai munkát egyre jobban megbecsüljük. Fiataljaink a nemzetközi szakmai versenyeken is megállják a helyüket.
Hogyan lesz sok, magasan képzett szakember a munkaerőpiacon? Mindenképpen szükség van hozzá jól működő oktatási és képzési rendszerre. Mitől lesz jó, vagy egyre jobb? Maguknak a képzőknek - akik egyúttal munkaadók is - végig kell gondolniuk, hogyan tudnak jobbak lenni, többet adni a tanulóiknak, mitől lesz minőségi a munka, amelyet végeznek.
Tudatosítani kell a tanulóban a minőség fogalmát (a céhek sem engedték, hogy ócskaság kerüljön ki a piacra a mesterek keze alól), a duális képző sem termelhet selejtet, az önbecsülése miatt sem.
A Szakképzési törvény határozza meg, hogy a kamara nyilvántartásába kerülő duális képzőhelynek milyen feltételeknek kell megfelelnie: pl. minőségirányítási rendszert működtet, vagy megfelel a kamara szempontrendszerében meghatározott minőségi követelményeknek.
A kamara nem fogalmaz meg konkrét elvárásokat. Kereteket ad ahhoz, hogy a duális képzőhelyek értékeljék önmaguk tevékenységét, mi a szerepük, feladatuk a hazai szakképzés minőségének emelésében. A kereteket mentén a duális képzőhely alkalmas lehet a felelősségteljes szakemberképzésre, de felesleges papírgyártás nélkül. Minimális dokumentálásra azonban szükség van ahhoz, hogy a képzőhelyek ellenőrizhető módon lássák el a feladatukat, melynek során minőségi képzést biztosítanak.
A KAMSZER a minőség érdekében elvárja a képzőktől, hogy tisztában legyenek az alábbiakkal:
- mit jelent náluk a képzési folyamat és hogyan tudnak ezen javítani
- kinek a felelőssége (és becsületbeli ügye) a képzés minősége
- hogyan szeretnének szakmailag fejlődni, főleg az oktatás, képzés területén
A szempontrendszer elemei:
- Folyamatszemlélet (bemenet-út-kimenet)
- Képzési tevékenység leírása, célok (miért fontos a cégnek a képzési tevékenység)
- Minőségcél meghatározása (kapcsolat a 2-el, hogyan tudom még jobban csinálni?)
- Mérés-ellenőrzés (meghatározása annak, hogy valóban jobbak vagyunk-e)
- Vevői (partneri) elégedettség
- Minőségért felelős személy
- Helyesbítő tevékenység (nem a tervek szerint haladunk, korrigálás, újratervezés)
- Dokumentum kezelés (elvégeztük a szükséges tevékenységeket)
Ez az alapja, hogy a duális képzőhely mindig egy kicsit jobb lehessen, tudatosan tervezze a következő lépést.
Hozzásegíti a fiatalokat ahhoz, hogy a szakmájukban elismert, jó, önmagukkal és munkájukkal szemben igényes szakemberek lehessenek.