Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Euro 7: az EP támogatja a közúti kibocsátás csökkentését célzó új szabályokat

Szerző: Sajtóközlemény
2023. november 13.

A képviselők készek, hogy tárgyalásokat kezdjenek a kormányokkal a személygépkocsik, kisteherautók, buszok és teherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új szabályokról.

 

 

Euro 7: az EP támogatja a közúti kibocsátás csökkentését célzó új szabályokat

   

 

Tisztább közúti járművek és jobb levegőminőség

Alacsonyabb kibocsátási határértékek a buszokra és a nehézgépjárművekre

A gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentését célzó intézkedések megfelelnek a nemzetközi szabványoknak

A képviselők készek, hogy tárgyalásokat kezdjenek a kormányokkal a személygépkocsik, kisteherautók, buszok és teherautók károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új szabályokról.

A Parlament csütörtökön 329 igen szavazattal, 230 nemmel és 41 tartózkodással elfogadta a gépjárművek típusjóváhagyására és piacfelügyeletére vonatkozó uniós szabályok (Euro 7) felülvizsgálatáról szóló tárgyalási álláspontját. Az új Euro 7-es rendelettervezet korszerűsíti a kipufogógáz-kibocsátás (például nitrogén-oxidok, részecskék, szén-monoxid és ammónia) jelenlegi határértékeit, és új intézkedéseket vezet be a gumiabroncsok és a fékek kibocsátásának csökkentése, valamint az akkumulátorok élettartamának növelése érdekében.

A képviselők egyetértenek a Bizottság által a személygépkocsik károsanyag-kibocsátására javasolt szintekkel, és a könnyű haszongépjárművek esetében a kibocsátások további három kategóriára történő bontását javasolják súlyuk alapján. Emellett szigorúbb határértékeket javasolnak a buszok és a nehézgépjárművek laboratóriumi és valós vezetési körülmények között mért kipufogógáz-kibocsátására. A Parlament azt is szeretné, ha az EU fékrészecske-kibocsátásra és a gumiabroncsok kopási arányára vonatkozó számítási módszereket és határértékeket összehangolná az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága által jelenleg kidolgozott nemzetközi szabványokkal.

További részletek a közelmúltban kiadott sajtóközleményben találhatók.

A jelentéstevő szerint

Alexandr Vondra (ECR, Csehország) jelentéstevő elmondta: „Sikeresen megtaláltuk az egyensúlyt a környezetvédelmi célok és a gyártók létfontosságú érdekei között. Kontraproduktív lenne olyan környezetvédelmi politikákat végrehajtani, amelyek mind az európai iparnak, mind a polgároknak ártanak. Kompromisszumunkkal minden érintett fél érdekeit szolgáljuk, és távol tartjuk magunkat a szélsőséges álláspontoktól."

Sajtótájékoztató

Alexandr Vondra jelentéstevő a szavazást követően november 9-én, csütörtökön, 13.30-kor a brüsszeli Anna Politkovszkaja sajtókonferenciateremben (SPAAK 0A50) tájékoztatja az újságírókat. A sajtótájékoztató élő közvetítése és felvétele itt megtekinthető a Parlament honlapján.

Következő lépések

A Parlament most már készen áll arra, hogy megkezdje a tárgyalásokat az uniós kormányokkal a jogszabály végleges formájáról.

Háttér

A Bizottság 2022. november 10-én szigorúbb légszennyezőanyag-kibocsátási normákat javasolt a belső égésű motorral hajtott járművekre, függetlenül a felhasznált üzemanyagtól. A jelenlegi kibocsátási határértékek a személy- és kisteherautókra (Euro 6), valamint a buszokra, teherautókra és egyéb nehézgépjárművekre (Euro VI) vonatkoznak. Újdonságként az Euro 7-es javaslat foglalkozik a nem kipufogógáz-kibocsátással (a gumiabroncsokból származó mikroműanyagok és a fékekből származó részecskék), és az akkumulátorok tartósságára vonatkozó követelményeket is tartalmaz.

A jelentés elfogadásával a Parlament a polgárok azon elvárásainak tesz eleget, hogy támogassa a jó akkumulátor-élettartamra vonatkozó előírásoknak megfelelő elektromos járművek vásárlását, előmozdítsa a digitális és elektromos infrastruktúra kiépítését, és csökkentse az EU külföldi szereplőktől való energiafüggőségét, ahogyan azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 4(3), 4(6), 18(2) és 31(3) javaslata is kifejezi.