Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Megjelent a NAV idei ellenőrzési terve

2022. április 12.

A Nemzeti Adó és Vámhivatal kiadta a 2022. évre vonatkozó ellenőrzési tervét, amely négy területre koncentrál.

Mire koncentrál a NAV 2022-ben? – Elkészült a részletes ellenőrzési terv

A NAV ellenőrzési tevékenysége négy fő területre koncentrál 2022-ben.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a 2022 évi ellenőrzési tevékenysége során

- a jogkövető magatartást tanúsító és együttműködő adózók tevékenységének segítése céljából támogatást nyújt részükre a hibák, hiányosságok kijavítása érdekében,

- a szándékos adóelkerülést tanúsító adózókkal szemben határozottan, a jogszabályok által biztosított teljes eszköztárral fellép,

- a kockázatelemzések alapján a kockázatok súlya és az adózók jogkövetési hajlandósága szerint jogkövetési vizsgálatot, adó-, vámellenőrzést, vagy támogató eljárást folytat le.

Négy fő terület

1. Jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységek ellenőrzése

- webhelyeken, portálokon értékesítők,

- élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők,

- építőipari-, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók,

- (használt) gépjármű- és gépjármű alkatrész kereskedelmi, valamint gépjárműjavítás tevékenységet végzők,

- ingatlanközvetítői tevékenységet végzők,

- számítástechnikai-termékek kereskedelmével foglalkozók,

- turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók,

- zöldség-gyümölcs nagykereskedelemben érintett vállalkozások,

- futár tevékenységet folytatók, ideértve az ételkiszállítást végző vállalkozásokat,

- személyszállítási tevékenységet végzők (taxi, telekocsi),

- a szezonális termékek ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítését végzők,

- távol-keleti termékeket árusító, textil (kis)kereskedelmi tevékenységet folytatók.

2. A rendelkezésre álló adatok alapján költségvetési bevételi szempontból kockázatot hordozó adóalanyok célzott kockázatelemzésen alapuló ellenőrzése

A gyors (közel azonnali) hatósági reakció kiemelt feladat a nagy élőmunkaerő-igényű foglalkoztatással összefüggő csalárd adózói magatartás feltárása érdekében a „Foglalkoztatotti riasztó” rendszer adataira támaszkodva, különösen a vagyonvédelmi tevékenységet folytatók, a munkaerő-kölcsönzéssel, valamint a takarítással foglalkozók körében.

Az elmúlt években alapjaiban megváltozott a kereskedelem, jelentősen megnövekedett az ekereskedelmi forgalom, amit a pandémiahelyzet még inkább erősített, az ehhez kötődő – import során jelentkező – alulértékelés, valamint a közösségi és belföldi forgalomban realizálódó áfakikerülés egyidejű terjedésével. Ez a folyamat a csalárd kereskedelemben érintett adózói köröket újszerű magatartásra ösztönözte, amelyhez az adóhatóságnak is alkalmazkodnia kell.

A közvetett vámjogi képviselők beiktatásával bonyolított eljárások esetében kiemelt figyelmet kell fordítani ezen képviselők mögött megbújó eltűnő importőrökre, mivel jelentős kockázatot hordoz, hogy – az áfalevonás jogának engedményezése következtében – tényleges áfafizetés sem Magyarországon, sem az EU más tagállamaiban nem történik.

3. Kiemelt adózók ellenőrzése

A költségvetési bevételek biztosítása okán a kiemelt- és legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése, nemzetgazdasági súlyuknál fogva a NAV ellenőrzési tevékenységének középpontjában áll.

4. Önkéntes jogkövetés támogatása

a) Támogató eljárások

Folyamatos kockázatelemzés alapján a kockázatok súlya és az érintett adózói kör jogkövetési hajlandósága szerint az adó- és vámigazgatóságok az illetékességi területükbe tartozó adózóknál támogató eljárásokat folytatnak le.

b) Alapvető devianciák folyamatos monitoringja

A folyamatos monitoring keretében feladat

- az újonnan alakult vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése;

- a személyi változással érintett vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzésre kijelölése;

- az Online Számla rendszer adatai alapján folyamatos kockázatelemzés és kiválasztás szerinti ellenőrzés;

- az Online pénztárgéppel kapcsolatos kötelezettségek ellenőrzése;

- az áfabevallást be nem nyújtó, vagy nullás adókötelezettséget valló, de kontroll alapján tevékenységet folytató, áfakontroll-eltéréssel rendelkező, illetve az „alvó státuszból feléledő” társaságok ellenőrzése;

- a személyi jövedelemadó visszaigénylést, visszatérítést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;

- a jövedékiadó-köteles tevékenységek ellenőrzése;

- a Népegészségügyi termékadó adókötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok;

- az áruk-, termékek és szolgáltatások helyszíni ellenőrzése és ezek tapasztalatai alapján indított ellenőrzések.

A 2022-ben tervezett ellenőrzések fő irányai

1. Támogató eljárások

- a 2021. évi adatok alapján a foglalkoztatotti bejelentések és a járulékbevallások közti (T1041-08-as bevallás) eltéréssel rendelkező adózók;

- a beérkezett nemzetközi automatikus információcsere-adatok, illetve más kontrolladatok alapján adókötelezettséget nem megfelelő mértékben, vagy egyáltalán nem teljesítő adózók;

- a gépjármű, és gépjárműadó adatok alapján cégautó adót nem fizető adózók;

­- családi járulékkedvezményt érvényesítő adózók;

- a 2021. július 1-től a műanyag hordtasakok adózásának vonatkozásában megváltozott adózási tételekre vonatkozó szabályok alkalmazásában érintett adózók;

- népegészségügyi termékadó-köteles termékeket gyártó adózók.

2. Folyamatos feladatok

Kiemelt ágazatok, tevékenységek ellenőrzése:

- webhelyeken, portálokon értékesítők

- élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazók, beszerzők (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők;

- építőipari-, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók;

- (használt) gépjármű- és gépjármű alkatrész kereskedelem, valamint a gépjárműjavítás ágazat;

- számítástechnikai-termékek kereskedelmével foglalkozók;

- turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók;

- zöldség-gyümölcs nagykereskedelemben érintett vállalkozások;

- futár tevékenységet folytatók, ideértve az ételkiszállítást végző vállalkozásokat;

- személyszállítási tevékenységet végzők (taxi, telekocsi);

- a szezonális termékek ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítését végzők;

- távol-keleti termékeket árusító, textil (kis)kereskedelmi tevékenységet folytatók;

- a hatósági árazás körébe bevont termékek kereskedelmével foglalkozó adózók ellenőrzése;

- szokásos piaci ármegállapító határozatban foglalt feltételek teljesítésének ellenőrzése.

Munkaviszonnyal, foglalkoztatással összefüggő ellenőrzések:

- a foglalkoztatói bejelentések nyomon követése alapján az új foglalkoztatóknál jogkövetési vizsgálatok végzése, a korábbi foglalkoztatóknál a bejelentési kötelezettségek helyzetének felülvizsgálata;

- helyszíni ellenőrzések fokozása, feketefoglalkoztatással szembeni fellépés a szabályszerű foglalkoztatás érdekében;

- az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségének a vizsgálata;

- katás szerződések folyamatos vizsgálata, a jogviszonyok valós körülményeinek feltárása;

- a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség ellenőrzése.

A gazdálkodói tevékenység folytatásával összefüggő ellenőrzések:

- székhelyszolgáltatást nyújtó és a székhelyszolgáltatást igénybe vevő adózók ellenőrzése;

- valódi székhellyel nem rendelkező adózók kockázatelemzésen alapuló ellenőrzése;

- azon adózók ellenőrzése, amelyeknél a székhely és a képviselő állandó lakcíme eltérő igazgatóság illetékességi területén van;

- illetékességet váltó adózók ellenőrzése;

Általános forgalmi adó kötelezettségek vizsgálata:

- általánosforgalmiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése.

Jövedéki adóval kapcsolatos kötelezettségek vizsgálata:

- jövedékiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;

- jövedéki kiskereskedelmi egységben, közterületen, piacon, vásáron, jövedéki kiskereskedő üzemanyagtöltő állomása shopjában, dohánytermék értékesítési helyén, a Jöt. vonatkozó előírásai szerinti árueredet és a birtoklás jogszerűségének ellenőrzése, illetve

- a dohánytermék-kiskereskedő dohánytermékek értékesítési helyén a dohánytermékek nyomon-követhetőségéhez kapcsolódó ellenőrzése;

- célzott jövedéki vizsgálatok központi kijelölés alapján;

- tagállami együttműködés keretében történő ellenőrzések jövedéki termékek értékesítésének feltárása érdekében.

Személyijövedelemadó-kötelezettségek vizsgálata:

- gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítéséhez kapcsolódó ellenőrzés;

- személyi jövedelemadót érintő, visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;

- egyéni vállalkozók adókötelezettségeinek ellenőrzése.

Tematikus feladatok:

- kiemelt adózók ellenőrzése (a jövedéki adó vizsgálata az átfogó vizsgálatoknak részét képezi);

- társasági adót érintő adókedvezmények igénybevételének kötelező ellenőrzése (fejlesztési adókedvezmény igénybevételének ellenőrzése, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének ellenőrzése);

- kivaalanyok ellenőrzése;

- környezetvédelmi termékdíj-kötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok;

- ingatlan-, illetve telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók ellenőrzése;

- szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek vizsgálata;

- ingatlanközvetítők ellenőrzése;

- azon adózók ellenőrzése, akiknek két egymást követő üzleti évben (2020-2021) a nettó árbevétele meghaladta mindkét év tekintetében a 60 milliárd forintot és az adózott eredményük mindkét évben nulla vagy negatív volt;

- transzferár ellenőrzések az autóipari szektorban;

- az országonkénti jelentések és a határon átnyúló konstrukciók alapján kockázatosnak minősített tranzakciók ellenőrzése.

NAV