A Nemzeti Adó és Vámhivatal kiadta a 2022. évre vonatkozó ellenőrzési tervét, amely négy területre koncentrál.
Mire koncentrál a NAV 2022-ben? – Elkészült a részletes ellenőrzési terv
A NAV ellenőrzési tevékenysége négy fő területre koncentrál 2022-ben.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal a 2022 évi ellenőrzési tevékenysége során
- a jogkövető magatartást tanúsító és együttműködő adózók tevékenységének segítése céljából támogatást nyújt részükre a hibák, hiányosságok kijavítása érdekében,
- a szándékos adóelkerülést tanúsító adózókkal szemben határozottan, a jogszabályok által biztosított teljes eszköztárral fellép,
- a kockázatelemzések alapján a kockázatok súlya és az adózók jogkövetési hajlandósága szerint jogkövetési vizsgálatot, adó-, vámellenőrzést, vagy támogató eljárást folytat le.
Négy fő terület
1. Jelentős költségvetési kockázatot hordozó tevékenységek ellenőrzése
- webhelyeken, portálokon értékesítők,
- élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazó, beszerző adózók (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők,
- építőipari-, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók,
- (használt) gépjármű- és gépjármű alkatrész kereskedelmi, valamint gépjárműjavítás tevékenységet végzők,
- ingatlanközvetítői tevékenységet végzők,
- számítástechnikai-termékek kereskedelmével foglalkozók,
- turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók,
- zöldség-gyümölcs nagykereskedelemben érintett vállalkozások,
- futár tevékenységet folytatók, ideértve az ételkiszállítást végző vállalkozásokat,
- személyszállítási tevékenységet végzők (taxi, telekocsi),
- a szezonális termékek ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítését végzők,
- távol-keleti termékeket árusító, textil (kis)kereskedelmi tevékenységet folytatók.
2. A rendelkezésre álló adatok alapján költségvetési bevételi szempontból kockázatot hordozó adóalanyok célzott kockázatelemzésen alapuló ellenőrzése
A gyors (közel azonnali) hatósági reakció kiemelt feladat a nagy élőmunkaerő-igényű foglalkoztatással összefüggő csalárd adózói magatartás feltárása érdekében a „Foglalkoztatotti riasztó” rendszer adataira támaszkodva, különösen a vagyonvédelmi tevékenységet folytatók, a munkaerő-kölcsönzéssel, valamint a takarítással foglalkozók körében.
Az elmúlt években alapjaiban megváltozott a kereskedelem, jelentősen megnövekedett az ekereskedelmi forgalom, amit a pandémiahelyzet még inkább erősített, az ehhez kötődő – import során jelentkező – alulértékelés, valamint a közösségi és belföldi forgalomban realizálódó áfakikerülés egyidejű terjedésével. Ez a folyamat a csalárd kereskedelemben érintett adózói köröket újszerű magatartásra ösztönözte, amelyhez az adóhatóságnak is alkalmazkodnia kell.
A közvetett vámjogi képviselők beiktatásával bonyolított eljárások esetében kiemelt figyelmet kell fordítani ezen képviselők mögött megbújó eltűnő importőrökre, mivel jelentős kockázatot hordoz, hogy – az áfalevonás jogának engedményezése következtében – tényleges áfafizetés sem Magyarországon, sem az EU más tagállamaiban nem történik.
3. Kiemelt adózók ellenőrzése
A költségvetési bevételek biztosítása okán a kiemelt- és legnagyobb adóteljesítményű adózók ellenőrzése, nemzetgazdasági súlyuknál fogva a NAV ellenőrzési tevékenységének középpontjában áll.
4. Önkéntes jogkövetés támogatása
a) Támogató eljárások
Folyamatos kockázatelemzés alapján a kockázatok súlya és az érintett adózói kör jogkövetési hajlandósága szerint az adó- és vámigazgatóságok az illetékességi területükbe tartozó adózóknál támogató eljárásokat folytatnak le.
b) Alapvető devianciák folyamatos monitoringja
A folyamatos monitoring keretében feladat
- az újonnan alakult vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzése;
- a személyi változással érintett vállalkozások folyamatos kockázatelemzése és ellenőrzésre kijelölése;
- az Online Számla rendszer adatai alapján folyamatos kockázatelemzés és kiválasztás szerinti ellenőrzés;
- az Online pénztárgéppel kapcsolatos kötelezettségek ellenőrzése;
- az áfabevallást be nem nyújtó, vagy nullás adókötelezettséget valló, de kontroll alapján tevékenységet folytató, áfakontroll-eltéréssel rendelkező, illetve az „alvó státuszból feléledő” társaságok ellenőrzése;
- a személyi jövedelemadó visszaigénylést, visszatérítést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;
- a jövedékiadó-köteles tevékenységek ellenőrzése;
- a Népegészségügyi termékadó adókötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok;
- az áruk-, termékek és szolgáltatások helyszíni ellenőrzése és ezek tapasztalatai alapján indított ellenőrzések.
A 2022-ben tervezett ellenőrzések fő irányai
1. Támogató eljárások
- a 2021. évi adatok alapján a foglalkoztatotti bejelentések és a járulékbevallások közti (T1041-08-as bevallás) eltéréssel rendelkező adózók;
- a beérkezett nemzetközi automatikus információcsere-adatok, illetve más kontrolladatok alapján adókötelezettséget nem megfelelő mértékben, vagy egyáltalán nem teljesítő adózók;
- a gépjármű, és gépjárműadó adatok alapján cégautó adót nem fizető adózók;
- családi járulékkedvezményt érvényesítő adózók;
- a 2021. július 1-től a műanyag hordtasakok adózásának vonatkozásában megváltozott adózási tételekre vonatkozó szabályok alkalmazásában érintett adózók;
- népegészségügyi termékadó-köteles termékeket gyártó adózók.
2. Folyamatos feladatok
Kiemelt ágazatok, tevékenységek ellenőrzése:
- webhelyeken, portálokon értékesítők
- élelmiszeriparral, mezőgazdasággal összefüggő árukat, terményeket forgalmazók, beszerzők (cukor, étolaj, sajt, kávé, csokoládé, liszt, ásványvíz, üdítőital, mák, dióbél, rizs, szója, műtrágya), valamint élelmiszeripari termékek előállítását végzők;
- építőipari-, valamint építőanyag-kereskedelmi tevékenységet folytatók;
- (használt) gépjármű- és gépjármű alkatrész kereskedelem, valamint a gépjárműjavítás ágazat;
- számítástechnikai-termékek kereskedelmével foglalkozók;
- turizmus, vendéglátás, szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatók;
- zöldség-gyümölcs nagykereskedelemben érintett vállalkozások;
- futár tevékenységet folytatók, ideértve az ételkiszállítást végző vállalkozásokat;
- személyszállítási tevékenységet végzők (taxi, telekocsi);
- a szezonális termékek ideiglenes árusítóhelyeken történő értékesítését végzők;
- távol-keleti termékeket árusító, textil (kis)kereskedelmi tevékenységet folytatók;
- a hatósági árazás körébe bevont termékek kereskedelmével foglalkozó adózók ellenőrzése;
- szokásos piaci ármegállapító határozatban foglalt feltételek teljesítésének ellenőrzése.
Munkaviszonnyal, foglalkoztatással összefüggő ellenőrzések:
- a foglalkoztatói bejelentések nyomon követése alapján az új foglalkoztatóknál jogkövetési vizsgálatok végzése, a korábbi foglalkoztatóknál a bejelentési kötelezettségek helyzetének felülvizsgálata;
- helyszíni ellenőrzések fokozása, feketefoglalkoztatással szembeni fellépés a szabályszerű foglalkoztatás érdekében;
- az egyszerűsített foglalkoztatás szabályszerűségének a vizsgálata;
- katás szerződések folyamatos vizsgálata, a jogviszonyok valós körülményeinek feltárása;
- a biztosítotti bejelentésben szereplő, de a bevallások alapján bevallásban nem szereplő foglalkoztatottak esetében a jogviszony megszűnésével kapcsolatos bejelentési kötelezettség ellenőrzése.
A gazdálkodói tevékenység folytatásával összefüggő ellenőrzések:
- székhelyszolgáltatást nyújtó és a székhelyszolgáltatást igénybe vevő adózók ellenőrzése;
- valódi székhellyel nem rendelkező adózók kockázatelemzésen alapuló ellenőrzése;
- azon adózók ellenőrzése, amelyeknél a székhely és a képviselő állandó lakcíme eltérő igazgatóság illetékességi területén van;
- illetékességet váltó adózók ellenőrzése;
Általános forgalmi adó kötelezettségek vizsgálata:
- általánosforgalmiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése.
Jövedéki adóval kapcsolatos kötelezettségek vizsgálata:
- jövedékiadó-visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;
- jövedéki kiskereskedelmi egységben, közterületen, piacon, vásáron, jövedéki kiskereskedő üzemanyagtöltő állomása shopjában, dohánytermék értékesítési helyén, a Jöt. vonatkozó előírásai szerinti árueredet és a birtoklás jogszerűségének ellenőrzése, illetve
- a dohánytermék-kiskereskedő dohánytermékek értékesítési helyén a dohánytermékek nyomon-követhetőségéhez kapcsolódó ellenőrzése;
- célzott jövedéki vizsgálatok központi kijelölés alapján;
- tagállami együttműködés keretében történő ellenőrzések jövedéki termékek értékesítésének feltárása érdekében.
Személyijövedelemadó-kötelezettségek vizsgálata:
- gyermeket nevelő magánszemélyek adó-visszatérítéséhez kapcsolódó ellenőrzés;
- személyi jövedelemadót érintő, visszaigénylést tartalmazó bevallások kiutalás előtti ellenőrzése;
- egyéni vállalkozók adókötelezettségeinek ellenőrzése.
Tematikus feladatok:
- kiemelt adózók ellenőrzése (a jövedéki adó vizsgálata az átfogó vizsgálatoknak részét képezi);
- társasági adót érintő adókedvezmények igénybevételének kötelező ellenőrzése (fejlesztési adókedvezmény igénybevételének ellenőrzése, energiahatékonysági célokat szolgáló beruházás, felújítás adókedvezményének ellenőrzése);
- kivaalanyok ellenőrzése;
- környezetvédelmi termékdíj-kötelezettséghez kapcsolódó vizsgálatok;
- ingatlan-, illetve telekértékesítésből származó jövedelmet be nem valló adózók ellenőrzése;
- szja rendelkező nyilatkozatok tekintetében a legnagyobb összegű kiutalásban részesülő kedvezményezettek vizsgálata;
- ingatlanközvetítők ellenőrzése;
- azon adózók ellenőrzése, akiknek két egymást követő üzleti évben (2020-2021) a nettó árbevétele meghaladta mindkét év tekintetében a 60 milliárd forintot és az adózott eredményük mindkét évben nulla vagy negatív volt;
- transzferár ellenőrzések az autóipari szektorban;
- az országonkénti jelentések és a határon átnyúló konstrukciók alapján kockázatosnak minősített tranzakciók ellenőrzése.