Tájékoztató a külkereskedelmi okmányok kamarai hitelesítéséről
A kereskedelmi és iparkamarák, mint gazdasági kamarák, az üzleti forgalom biztonságának és a piaci magatartás tisztességének megteremtése, megőrzése és fokozása érdekében, az 1999. évi CXXI. törvény (gazdasági kamarákról szóló törvény) 10. § (1) bekezdésének a) pontja értelmében végeznek okmányhitelesítési tevékenységet.
A kereskedelmi és iparkamarák az okmányhitelesítés körében árukra vonatkozó okmányok, kereskedelmi tartalmú iratok aláírás-hitelesítését, láttamozását végzik, az alábbi feladatmegosztásban:
Területi kamarák hatáskörébe tartozik:
- az árukísérő okmányok (számla, fuvarlevél, rakományjegyzék, minőségi bizonyítvány, növény- és állategészségügyi bizonyítvány stb.) láttamozása; általános származási bizonyítványok, A.T.A. és C.P.D. igazolványok hitelesítése;
- a belföldön készült és külföldön felhasználásra kerülő, nagykövetségi, minisztériumi felülhitelesítést nem igénylő, nem árukísérő okmányok láttamozása.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, mint országos kamara hatáskörébe tartozik:
- a szerződések aláírás hitelesítése;
- a belföldön készült és külföldön felhasználásra kerülő, nagykövetségi, minisztériumi felülhitelesítést igénylő, nem árukísérő okmányok (üzleti levelek, meghatalmazások, nyilatkozatok, tanúsítványok, igazolások stb.) aláírás hitelesítése, láttamozása.
A nagykövetségi, minisztériumi felülhitelesítés szükségességéről a felhasználási ország Magyarországon akkreditált külképviseletétől, a felhasználási ország megfelelő hatóságától, vagy a külföldi partnertől tájékozódhat.
A Közösségi Agrárpolitika hatálya alá tartozó termékek vonatkozásában az agrárkamarák állítanak ki származási bizonyítványt.
Kibocsátás
A származási bizonyítvány szükségességét a rendeltetési ország határozza meg.
Kérjük, hogy a származási bizonyítvány igénylése előtt tájékozódjon a külföldi partnerénél a származási bizonyítvány szükségességéről!
A származási bizonyítvány formanyomtatványt a területi kamaráknál lehet megvásárolni, majd a Származási bizonyítvány kitöltő program segítségével kérjük kitölteni.
A származási bizonyítvány hitelesítéséhez benyújtandó dokumentumok:
- export számla
- a származást alátámasztó dokumentum (gyártói nyilatkozat, beszállítói nyilatkozat, másik hiteles származási bizonyítvány, egyéb a származást megerősítő dokumentum stb.) A származást alátámasztó dokumentum nélkül a származási bizonyítvány nem bocsátható ki!
- kérelem és nyilatkozat a származási bizonyítvány kibocsátásáról
- aláírási címpéldány, meghatalmazás
Az okmányhitelesítés díjairól a mellékletben tájékozódhat.
ATA igazolvány kiállítása
Az ATA igazolvány egy olyan nemzetközi vámokmány, amellyel maximum egy év időtartam alatt van lehetőség az áruk vámmentes ideiglenes behozatalára vagy kivitelére.
Az ATA igazolvány használatával
- egyszerűsödik a vámeljárás
- csökkennek az exportőr költségei
Az ATA igazolvány előnyei
- Az ATA igazolvány kiváltásával az Ön költségei előre kalkulálhatók, hiszen a kamarai költségeken felül, az igazolvány szabályos használata esetén, további összegekkel (pl. beviteli vám, adó, egyéb illeték) már nem szükséges számolnia az igazolványt elfogadó beviteli vagy tranzitországokban.
- Az ATA igazolvány gördülékennyé teszi a határátlépést, hiszen Önnek az utazása során ugyanazt a már előre kitöltött vámokmányt kell benyújtania minden elfogadó országban, minden vámkezelésnél.
- Az ATA igazolvány kiváltása rövid időt vesz igénybe, és a színes lapoknak köszönhetően a használata egyszerű, könnyen követhető.
- Az ATA igazolványt magánszemélyek és vállalkozások egyaránt használhatják.
- Az ATA igazolvány árujegyzékében felsorolt árukra az érvényességi időn belül akár több alkalommal és részszállítmányonként is kezdeményezhető ideiglenes beviteli, kiviteli vagy árutovábbítási vámeljárás.
Milyen áruk szállíthatók az ATA igazolvánnyal?
Olyan áruk széles köre, amelyeket
- kiállításon, vásáron, bemutatón történő használatra,
- szakmai felszerelésként,
- kereskedelmi mintaként,
- sportcélokra,
- oktatási, tudományos és kulturális céllal,
- személyes használati tárgyként stb.,
ideiglenesen szállítanak ki az Európai Unió vámterületéről, és változatlan állapotban, újra-behozatalra szánnak.
Az előnyeiről bővebben itt, használatáról itt, díjairól a mellékletben tájékozódhat.
Az igénylés folyamata
2023.január 1-től az ATA-Carnet kiadása és rögzítése az ICC ATA Gateway programjában történik. A vállalkozások, magánszemélyek számára egyszerűsödik a folyamat: nem kell nyomtatványokat vásárolni és saját gépen kitölteni. A kamara erre jogosult munkatársai nyomtatják ki az ATA igazolványt az igénylő által megküldött/benyújtott hiánytalan dokumentumok alapján. Az igazolványhoz szükséges adatokat az okmányhitelesítő munkatárs által kiküldött sablonokon szükséges megadni!
Az ATA igazolvánnyal kapcsolatos tájékoztatás, illetve kiadása előzetes egyeztetés alapján történik.
Okmányhitelesítő kollégák elérhetősége:
Pergel Bea
94/506-645
Karcsics Henrietta
94/506-641