Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

2025. december 30-ával kötelező bevezetni az EUDR rendelkezéseit

Szerző: adozona.hu
2025. november 13.

A korábbi várakozásokkal ellentétben az EU Bizottság mégsem javasolta, hogy halasszák el újabb egy évvel az uniós erdőirtás elleni rendelet (EUDR) alkalmazását. Bizonyos korlátokkal és egyszerűsítésekkel ugyan, de a rendelkezések idén december 30-ával életbe lépnek – viszont van rá digitális és adatvezérelt megoldás.

EUDR-kötelezettek köre

Az EU erdőirtás elleni rendeletének célja, hogy megakadályozza az erdőirtással vagy erdőpusztulással érintett termékek uniós piacra kerülését. A rendelet a szarvasmarha, kávé, kakaó, gumi, fa/papír, szója és pálmaolaj, valamint az ezekből előállított, meghatározott termékekre vonatkozik. Az érintett vállalkozásoknak bizonyítaniuk kell, hogy a termékek nem származnak erdőirtott vagy illegálisan kitermelt területekről.

A releváns árukat, termékeket az uniós piacon forgalomba hozó szereplőknek (importőrök vagy első értékesítők) alá kell támasztaniuk, hogy azok megfelelnek az EUDR előírásainak (úgynevezett kellő gondossági eljárás). Továbbá az ellátási láncok „downstream” szereplőinek (uniós piacon kereskedők) adminisztrálniuk kell, hogy kitől szerezték be az EUDR-releváns árukat, termékeket, illetve kinek értékesítették azokat.

Az EUDR-megfelelés a vámeljárások kapcsán is felértékelődik, mivel az import és export vámeljárások során a vámárunyilatkozaton fel kell tüntetni az EUDR-megfelelőséget alátámasztó úgynevezett kellő gondossági nyilatkozat (DDS) referenciaszámát.

Fontos, hogy az EUDR az EU területén kitermelt, illetve előállított releváns árukra és termékekre is alkalmazandó.

Erdőirtással vagy erdőpusztulással érintett termékek: szarvasmarha, kávé, kakaó, gumi, fa/papír, szója és pálmaolaj, valamint az ezekből előállított, meghatározott termékek.Forrás: Image by Pexels from Pixabay

Összességében az EUDR nem kizárólag egy újabb ESG tematikájú kötelezettség, hanem a globális ellátási láncokat jelentősen érintő, a logisztika, a vám, a pénzügy és a jog/compliance együttműködését megkívánó kereskedelmi megfelelőségi szabályozás.

Az EUDR által támasztott követelmények

A fentieknek megfelelően az az áru, termék felel meg az EUDR által bevezetett szabályozásnak, amelynél igazolható, hogy

• erdőirtásmentes;

• előállítása, kitermelése országa jogszabályainak megfelel.

A megfelelés értékelése az árukat, termékeket importálók kötelezettsége, akiknek az EUDR értelmében vett kellő gondossággal kell eljárniuk az áruk, termékek esetében. A lefolytatott kellő gondosság kapcsán egy alátámasztó nyilatkozatott, úgynevezett kellő gondossági nyilatkozatot (DDS) kell elektronikusan az EU Bizottság (illetve a tagállami EUDR hatóságok) rendelkezésére bocsátani.

A kellő gondossági eljárás első lépését képező adatgyűjtési kötelezettség széleskörű, amely többek között kiterjed az áruk, termékek alapanyagát képező EUDR-releváns alapanyagok termelési helyének geolokációs adataira (ezek konkrét GPS-koordináták, ahol például a felhasznált fa nőtt), azon szereplők nevére és elérhetőségére, akik az árukat, termékeket az uniós piacra történő belépésüket megelőzően megmunkálták, kezelték, tárolták stb.

A kellő gondossági eljárás következő lépése az összegyűjtött információk értékelése. Ez alapján állapítható meg, hogy az uniós piacon forgalomba hozni tervezett áruk, termékek mennyiben erdőirtásmentesek, és mennyiben felelnek meg az előállítás, kitermelés országában hatályos jogszabályoknak.

Az értékelés alapját képező információkat, az értékelés lefolytatását alátámasztó dokumentumokat, illetve az értékelés alapján benyújtott DDS-t 5 évig kötelező megőrizni. A DDS referenciaszámát bizonyos esetekben át kell adni azon üzleti partnerek részére, akik az EUDR-releváns árukat, termékeket megvásárolják.

Az ellátási láncokban okozott fennakadásokon, zavarokon túl az EUDR rendelkezéseinek megsértése súlyos szankciókhoz is vezethet. Többek között:

• az uniós árbevétel 4%-áig terjedő bírság,

• az érintett áruk, termékek elkobzása,

• közbeszerzési eljárásokból való kizárás,

• forgalomba hozatal, forgalmazás megtiltása.

Digitális és adatvezérelt megoldások szükségessége

A komplex megfelelési kényszer következtében az érintett szereplőknek olyan integrált IT megoldásokat kell implementálniuk, amelyek képesek

• a kereskedelmi folyamatba építetten gyűjteni az EUDR-megfelelés szempontjából szükséges információkat (például geolokációs, termelési adatok);

• lehetővé teszik az adatok akár valós időben történő értékelését;

• automatizáltan, API kommunikáción keresztül képesek a DDS-ek benyújtására, illetve az üzleti partnerek felé történő kommunikációjára.

Ebből adódóan, az ERP, CRM rendszerek, valamint a beszállítói portálok szerepe felértékelődik, és integrált módon kell ellátniuk az EUDR-megfeleléshez szükséges feladatokat.

A rendszerekben rögzített áru-, termék-törzsadatok (például vámtarifaszámra, összetevőkre kiterjedő) felülvizsgálata ugyancsak szükséges, annak érdekében, hogy minden EUDR-releváns áru és termék azonosítva legyen.

Kiemelendő, hogy az integrált IT megoldások akár mesterséges intelligenciára (MI) is támaszkodhatnak az EUDR szempontból begyűjtött adatok elemzése, értékelése érdekében.

Azaz, a kellő gondossági eljárás részét képező kockázatértékelés jelentős részben – a mindenkori emberi tényező mellett – akár MI-vel is segíthető, jelentősen csökkentve a hosszú távú költségeket az érintett folyamatok fenntartása kapcsán.

Összeségében kijelenthető, hogy az EUDR-megfelelés érdekében implementált digitális és adatvezérelt megoldásoknak biztosítaniuk kell a kezelt adatok

• pontosságát – valós geolokációs adatokat és referencia időpontot kell tükrözniük;

• nyomon követhetőségét – alkalmasnak kell lenniük arra, hogy alátámasszák, kitől, mikor és milyen forrásból származik az EUDR releváns áru, termék;

• hitelességét – nem manipulálható, auditálható formában kell tárolni az adatokat;

• tartósságát – hiszen az ellenőrzések évekkel később is megtörténhetnek.

Kitekintés a komplex ellátási láncokra nehezedő nyomásra

Az EUDR csak egy a közeljövőben élesedő és az ellátási láncokat érintő uniós, kereskedelmi megfelelőségi szabályok közül. Ilyen még többek között az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus (CBAM), a csomagolásról és csomagolási hulladékról szóló rendelet (PPWR), a kényszermunkával előállított termékek tilalmáról szóló rendelet, vagy az Oroszországgal, Fehéroroszországgal és Ukrajna megszállt területeivel szemben bevezetett szankciók és az acéltermékekre vonatkozó visszakövethetőségi követelmények („melt and pour”).

A felsorolt kereskedelmi megfelelőségi szabályok is az ellátási láncok további átvilágítását, az érintett áruk, termékek nyomon követhetőségét és a szükséges kellő gondossági eljárások lefolytatását kívánják meg – akár a termékkörökre vonatkozó szabályozások átfedésével. Az orosz fatermékek importjára vonatkozó tilalom például, amely fatermékek az EUDR szempontjából is relevánsak lehetnek; a CBAM hatálya alá tartozó acéltermékek kapcsán pedig egy széleskörű „melt and pour” visszakövethetőségi követelmény várható.

Az adminisztrációs erőforrások és a vonatkozó költségek csökkentése érdekében tehát az ellátási láncok holisztikus átvilágítása szükséges, amely a vonatkozó kereskedelmi megfelelőségi szabályok által támasztott követelményeket komplexen és integráltan kezeli, beleértve az egyes funkciók (logisztika, vám, pénzügy és jog/compliance) közötti együttműködést.