Az Európai Bizottság közzétette a hajók újrahasznosításáról szóló uniós rendelet értékelésének eredményeit. Az értékelés arra a következtetésre jutott, hogy a rendelet nagyrészt elérte célkitűzéseit, és különösen az engedélyezett hajó-újrafeldolgozó létesítmények európai jegyzékének létrehozásával hozzájárult a hajó-újrafeldolgozási gyakorlatok magasabb szintű környezetvédelmi és szociális normáihoz.
A rendelet emellett az érdekelt felek és hatóságok által az EU-n belül és kívül is használt fontos viszonyítási alap lett.
A rendelet hatékonyságát azonban jelentősen aláásta az a gyakorlat, hogy a hajótulajdonosok nem sokkal az újrahasznosítás előtt a hajó lobogóját egy tagállam lobogójáról egy nem uniós lobogóra változtatják, amit a dél-ázsiai hajógyáraknak történő eladásból származó többletbevétel ösztönöz.
Az értékelés arra is rávilágít, hogy a veszélyes anyagok leltára még mindig túl gyakran hiányzik a hajó üzemeltetési ideje alatt. Az újrahasznosítási szakaszban a leltárak minősége gyakran nem megfelelő.
Az értékelés következő lépései
Ez az értékelés megelőzi a hongkongi egyezmény 2025. júniusi hatálybalépését, amely olyan nemzetközi hajó-újrafeldolgozási szabványokat határoz meg, amelyek egyes területeken kevésbé szigorúak, mint az EU hajó-újrafeldolgozási rendelete. A Bizottság tervezi annak értékelését, hogy az egyezményt hogyan fogják végrehajtani, és esetleg a szigorúbb globális szabványok irányába fejleszteni.
Ugyanakkor a Bizottság továbbra is figyelemmel kíséri a rendelet végrehajtását, együttműködve a tagállamokkal, a nem uniós országokkal és az érdekelt felekkel. A Bizottság arra fog összpontosítani, hogy megakadályozza, hogy az uniós lobogó alatt közlekedő hajók megkerüljék az arra vonatkozó kötelezettségeiket, hogy ezeket a hajókat az EU-ban jegyzett létesítményekben újrafeldolgozzák, valamint a szabványok tisztázására és a jogsértések szankcionálására.
Az európai lista frissített változata
Az Európai Bizottság tegnap elfogadta a hajó-újrafeldolgozó létesítmények európai jegyzékének 14. kiadását is. A Bizottság egy hollandiai és egy törökországi hajógyárral egészítette ki a jegyzéket. Három, Lettországban, Litvániában és Törökországban található hajógyárat töröltek a jegyzékből.
Az európai jegyzékben jelenleg 43 létesítmény szerepel: 31 hajógyár Európában (EU, Norvégia és Egyesült Királyság), 11 Törökországban és 1 az Egyesült Államokban.
Háttér
Az európai hajótulajdonosok a világ flottájának mintegy 30%-át birtokolják tonnatartalomban kifejezve. Sok hajót azonban az EU-n kívül, főként Dél-Ázsiában bontanak le, gyakran a munkavállalók egészségét és a környezetet károsító körülmények között.
Az EU 2013-ban fogadta el a hajók újrafeldolgozásáról szóló rendeletet, amely szabályozási keretet biztosít az uniós tagállamok lobogója alatt hajózó nagyméretű tengeri hajók újrafeldolgozásához.
A rendelet többek között a következőket tartalmazza:
- A hajókra és az újrafeldolgozó létesítményekre vonatkozó követelményeket;
- A veszélyes anyagok (pl. azbeszt) hajókon történő beépítésére és felhasználására vonatkozó korlátozások és tilalmak;
- Az EU-ban és a világ többi részén található, a követelményeknek megfelelő hajó-újrafeldolgozó létesítmények európai jegyzéke.