Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Európai Uniós Ügyekért Felelős Államtitkárság hírlevele

2021. július 28.

Megjelent az Európai Uniós Ügyekért Felelős Államtitkárság legfrissebb hírlevele, mely az EU fit-for-55 klímavédelmi csomagjával foglalkozik.

A klímavédelmi csomag az EU klíma- energia- közlekedés- és adóügyi jogszabályok felülvizsgálatára, illetve új jogszabályok kialakítására tesz javaslatokat, melyek kapcsolódnak az Európai Zöld Megállapodás elemeihez.

A javaslatcsomag alapvető lényege, hogy az Unió így kíván ambiciózusabb klímacélokat kialakítani, annak érdekében, hogy 2030-ra 55%-kal kívánja csökkenteni az üvegházhatású-gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest, valamint 2050-re elérje a klímasemlegességet. Ennek érdekében a gazdaságok széndioxid-kibocsátását minimálisra kell csökkenteni és a termelődő üvegházhatású gázokat természetes vagy technológiai úton el kell távolítani a légkörből.

A javaslatcsomag tizenkét javaslatból épül fel, melyek összességében lefedik az ipari termelés és egyéb szektorok kibocsátásának szabályozását, a megújulóenergia használatának arányát az épületek energiahatékonyságának elvárásait, fokozatosan kivezetnék a forgalomból a belsőégésű motorral működő járműveket, valamint a szennyezés exportálásának elkerülése érdekében karbonvámot vezetnének be.

Az uniós csomag főbb elemei:

- Az Európai Kibocsátáskereskedelmi Rendszer reformja: A 2005 óta működő karbonpiac szabályainak szigorítása, illetve az eddigi karbonkvóták jelentős mértékű csökkentése, mellyel a cél a termelővállalatok ösztönzése a zöld beruházások és tiszta technológiák irányába.

- Kibocsátáscsökkentési célok meghatározása az épületekre, a közúti és belföldi tengeri szállításra, a mezőgazdaságra, a hulladékgazdálkodásra és a kis ipari ágazatokra vonatkozóan. Ezzel kapcsolatban a cél az Uniós szintű 40%-os kibocsátáscsökkenés elérése 2030-ra, mely a tagállamok részére GDP per fő alapon kerül meghatározásra.

- A személy- és kishaszongépjárművek szén-dioxid kibocsátásának csökkentése érdekében az EU erőteljesen csökkenti a széndioxid-kibocsátási kvótát ezzel ösztönözve az elektromos autók elterjedését.

- A mezőgazdaság és erdőgazdálkodás szabályozását előíró 2018/841-es rendelet is felülvizsgálatra kerül a javaslatcsomag alapján. Ennek értelmében az erdőknek és mezőgazdasági területeknek sokkal több szén-dioxidot kell megkötniük, melyek értéke 2030-ra el kell, hogy érje a 310 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásnak megfelelő szintet, valamint a mezőgazdasági-erdészeti pillérben klímasemlegességet kell érni 2035-re.

- 2025-2032 időszakra létrehozandó Szociális Klíma Alap létrehozása annak érdekében, hogy az uniós klímapolitika végrehajtásából eredő pénzügyi terhek kompenzálásra kerüljenek a legsérülékenyebb rétegek – vagyis a sérülékeny állampolgárok és a mikrovállalkozások – esetében.

- A kibocsátásáthelyezés elkerülése érdekében az EU-ba importált bizonyos ágazatok termékei után azok szén-dioxid tartalma alapján az importöröknek díjat kell fizetniük. Az importvám célja, hogy az ambiciózus klímacélok ne más földrajzi területek rovására valósuljanak meg.

- A megújuló-energia irányelv alapján a megújuló energiaforrások használatának olyan mértékben kell elterjednie 2030-ra, hogy a felhasználható energia legalább 40%-át elő lehessen velük állítani.

- Az energiahatékonysági irányelv alapján az energiacégek éves energia megtakarítási kötelezettséget 1,5 %-ra emelnék, valamint kötelezővé tennék az energia audit, illetve energia menedzsment rendszerek alkalmazását a nagyobb vállalatok esetében.

- A légi- és tengeri közlekedésben keletkező károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében az EU ösztönözni kívánja ezekben az iparágakban a fenntartható üzemanyagok széleskörű elterjedését és használatát.