Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Megszűnik az EU-s ODR platform a fogyasztói jogviták rendezése kapcsán

2025. március 27.

Az európai online vitarendezési platform (ODR) 2025. július 20-án megszűnik, az EU – 2024/3228 – HU – EUR-Lex rendelet elfogadását követően. A felületet 2025. július 19-ig lehet használni, de új panasz már nem nyújtható be. A fogyasztói jogviták rendezésének egyéb módjairól ide kattintva lehet tájékozódni.

Az Európai Bizottság 2016 óta működteti az ODR platformot azon fogyasztók számára, akik panasszal kívánnak élni az általuk határon átnyúlóan online vásárolt termékekkel vagy szolgáltatásokkal kapcsolatban, és fel szeretnének kérni egy semleges harmadik felet, azaz egy alternatív vitarendezési testületet a panasz kezelésére.

Megszüntetés oka azonban, hogy csak a látogatók kis része használta az ODR-platformot panasz benyújtására, és az említett panaszoknak csak 2%-a kapott pozitív választ a kereskedőktől, ami azt jelentette, hogy a kérelmüket továbbítani lehet valamely, az ODR-platformon jegyzékbe vett alternatív vitarendezési fórumhoz. Összességében ez mintegy évi 200 ügyet jelentett az Unió egészére nézve.

Az (EU) 2024/3228 rendelet 2. cikkének (4) bekezdése értelmében a felhasználókra vonatkozó valamennyi információ, beleértve a személyes adatokat is, legkésőbb 2025. július 20-án törlésre kerül. Ezért javasolják, hogy 2025. július 19. előtt kerüljenek exportálásra az ügyek szempontjából releváns adatok.

Bármilyen segítségért 2025. július 19-ig a nemzeti kapcsolattartó pontjához lehetséges fordulni.

Az EU-s online vitarendezési platform megszűnése révén a továbbiakban az online fogyasztói jogviták esetén alternatív megoldásként a fogyasztó fordulhat segítségért, ha a fogyasztó lakóhelye és a vállalkozás székhelye különböző országokban (határon átnyúló ügylet), az EU valamely tagállamában, az Egyesült Királyságban, Izlandon vagy Norvégiában található, akkor az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat: https://www.magyarefk.hu/hu/. Valamint a békéltető testületek közbenjárását is kérhetik a fogyasztók. A békéltetési eljárásról bővebben itt olvasható: www.bekeltetes.hu, https://bekeltet.bkik.hu/rolunk/testuletrol. A békéltető testületi eljárást a fogyasztó főszabályként közvetlenül a lakóhelye szerint illetékes testületnél kezdeményezheti.