Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

EV-támogatási javaslatcsomag

2024. július 15.

2024. július 9-én megtartotta informális ülését Budapesten az Európai Unió Versenyképességi Tanácsa, melyen a tagországok gazdasági miniszterei vettek részt.

A Versenyképességi Tanács ülésének legfőbb célja az volt, hogy előkészítsen egy új európai versenyképességi paktumot, hiszen a magyar európai uniós soros elnökség központi célkitűzése az európai versenyképesség megerősítése. Az új európai versenyképességi megállapodás tervezetét az ősz folyamán terjeszti elő az Európai Tanács felé Orbán Viktor miniszterelnök. Ennek részei a gazdasági növekedés újraindítása és a tartós növekedés feltételeinek megteremtése, a belső piac elmélyítése, a kis-és középvállalkozások támogatása, illetve a zöld-és digitális átmenet elősegítése.


Az ülésen bemutatásra került a tagországok részére az EV-támogatási javaslatcsomag, melynek célja az egységes EU-s stratégia létrehozása volt. A 11 pontos javaslatcsomag a következőket tartalmazza:

  1. javaslat: A könnyű tehergépjárműveket érintő AFIR-szabályozás szigorítása szükséges. Minden egyes töltőállomás teljesítménykapacitását 900 kW-re kell növelni. Egymás közti távolságuk ne haladja meg az 50 km-et.
  2. javaslat: Az Európai Unióban működő üzemanyagtöltő állomások 80%-án biztosítani kell legalább 150 kW, de lehetőleg 300 kW teljesítményű gyorstöltőt az EV-k számára. További töltési lehetőségeket kell biztosítani lakosságilag frekventált területeken (bevásárlóközpontok, parkok)
  3. javaslat: EU-s szintű támogatási program létrehozása szükséges a nyilvános töltőhálózat fejlesztésére. Ezen felül a háztartási töltőállomások számára állomásonként 900-1500 euró támogatás bevezetése javasolt.
  4. javaslat: A villamosenergia-hálózat gyorsabb fejlődésének elősegítése érdekében egyszerűsíteni kell az engedélyeztetési eljárásokat.
  5. javaslat: Az állami szabályozás enyhítése szükséges a kutatás-fejlesztés, ipari megvalósítás, valamint a szén-dioxid-semleges járművek gyártása és ellátási láncának támogatása érdekében.
  6. javaslat: A kereslet növelése érdekében az Európai Unió polgárai számára 4 500 eurós, tisztán elektromos járművek vásárlására fordítható támogatást szükséges biztosítani.
  7. javaslat: A használt elektromos járművek vásárlását és lízingelését a használtautó-piacon egyedi támogatások bevezetésével kell ösztönözni. A használt autókkal kapcsolatban a miniszter elmondta, hogy jelenleg nincs másodlagos piaca az elektromos autóknak, ezért nem lehet előre kalibrálni a támogatásokat. Olyan standardokat kell létrehozni, amelyekkel megfelelően lehet meghatározni az akkumulátorok élettartamát - hangsúlyozta.
  8. javaslat: Európai flottafelújítási rendszer bevezetése szükséges a kereskedelmi célú közúti közlekedési flották fejlesztésére, a közepes és nehéz tehergépjárművekre, autóbuszokra, és távolsági buszokra való átállás felgyorsítása érdekében.
  9. javaslat: Javasolt az akkumulátorok vagy azok részeinek cseréjére vonatkozó technológiasemleges eljárások előmozdítása, ezáltal támogatva a használt járművek hosszú élettartamát.
  10. javaslat: A használt akkumulátorok kötelező újrafeldolgozása és megbízhatósági tanúsítvány bevezetése.
  11. A közlekedés fenntarthatóbbá tétele: a vasúti közlekedés előtérbe helyezése mellett a közúti közlekedést szén-dioxid-semlegessé kell tenni.


A kormány javasolta a teljesítés érdekében az Európai Bizottságnak egy munkacsoport felállítását, ami az elektromosjármű-ipar fellendítéséért, felügyeletéért és vizsgálatáért felel. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter ezenfelül szorgalmazta egy elektromobilitással kapcsolatos törvény alkotását is.

A csomag keretének mértékét a miniszter kb. 100 milliárd euróra becsülte.

A soros magyar elnökség első tanácsi rendezvényét Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter vezette.