Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az vmkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Tájékoztató a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrejöttéről

2025. január 10.

A Kormány 2025. január 1-jével megalapította a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NKFH) a 325/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet alapján.  A kereskedelempolitika, fogyasztóvédelem, élelmiszer-kereskedelem és laborvizsgálatok összehangolása az NKFH elsődleges feladata. A központi hivatal létrejöttével a kereskedelmi és fogyasztóvédelmi feladatok hatékonyabbá, összehangoltabbá és költséghatékonyabbá válnak.

Az NKFH célja:

  • Egységes jogalkalmazás biztosítása;
  • A belkereskedelem fejlesztése és a versenyképesség növelése;
  • A társadalmi elvárásoknak való megfelelés, például az indokolatlan áremelkedések elkerülése.


Kereskedelmi szakterület: az NKFH 2025-től a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) kereskedelmi ellenőrzési feladatait veszi át (kivéve a méz, bor és szeszes ital ellenőrzését).

Fő feladatok:

  • Élelmiszer-minőségi és biztonsági előírások ellenőrzése kiskereskedelmi, nagykereskedelmi és vendéglátóipari egységekben.
  • Higiéniai előírások, nyomon követhetőség és HACCP rendszerek vizsgálata.
  • Nem megfelelő minőségű élelmiszerek kivonása a forgalomból egészségügyi veszély esetén.


A mintavételezést továbbra is a kormányhivatalok végzik, de az NKFH szakmai irányítása alatt. Az adatszolgáltatás és a kereskedelmi ellenőrzések eredményei az NKFH központi rendszeréhez fognak kapcsolódni.

Fogyasztóvédelmi szakterület: az NKFH fogyasztóvédelmi tevékenysége a Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelmi feladatai többségének átvételével valósul meg.

Célok és feladatok:

  • A kormányhivatalok szakmai irányítása egységes eljárásokkal és útmutatókkal.
  • Ellenőrzési és Vizsgálati Program (EVP) végrehajtása témavizsgálatokkal és rendkívüli ellenőrzésekkel.
  • Oktatások, képzések és szakmai iránymutatások biztosítása a fogyasztóvédelmi hatóságok részére.


A fogyasztóvédelmi ellenőrzések célja a fogyasztók jogainak hatékony védelme és a vállalkozások szabályos működésének biztosítása.

Az NKFH jövőbeli szerepe: az NKFH kiemelt figyelmet fordít a gördülékeny adatszolgáltatásra és a szakmai együttműködésre a kormányhivatalokkal és érintett szervezetekkel. Az NKFH létrejötte egy fontos lépés a kereskedelmi és fogyasztóvédelmi rendszer megerősítése felé. Az új hivatal egységes szakmai irányítást, hatékony ellenőrzést és összehangolt működést biztosít annak érdekében, hogy a hazai kereskedelem és fogyasztóvédelem megfeleljen a XXI. század kihívásainak. Az NKFH ezen felül fontos szerepet lát el az állampolgári tájékoztatás területén, amelynek keretében 2025. január 1-jétől telefonos ügyfélszolgálatot működtet a +36 80 31 00 20 zöldszámon.